– Vi fortsätter att utvecklas positivt, kommenterar vd Daniel Carlsson.
Under 2023 öppnades 28 nya rum i Sjöparken i två etapper där de sista tolv rummen öppnade i december 2023. De erbjuds med bastu på rummet samt naturpool med badbryggor kopplade till varje rum.
– Först under 2024 fick vi ett helt års effekt av detta tillskott, vilket har bidragit till fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Det som vi är mest stolta över är att vi åstadkommer denna tillväxt med ökad gästnöjdhet, vilket ofta kan vara en utmaning i en tillväxtfas.
Sedan några år tillbaka har Ästad Vingård nästan full beläggning. Det är bara under månaderna januari till mars som beläggningen sjunker till mellan 90 och 94 procent, rapporterar Daniel Carlsson.
– Med tanke på den höga gästnöjdheten och efterfrågan ser vi inte att detta kommer att förändras under kommande år.
Han konstaterar att tillväxten och lönsamheten har fortsatt att förbättras under 2025 och räknar med ytterligare förbättringar nästa år.
– Under 2025 har vi öppnat en ny vinbar och startat gårdsförsäljning och nästa år öppnar vi en ny del i Sinnenas spa som kommer att förbättra gästupplevelsen och samtidigt kunna ta emot fler dagsgäster.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.