Enligt hotellets ledning sker satsningen under mottot ”Framtidens Grand”. Planen är att rusta upp både rum, restauranger, spa och konferensytor för att möta framtidens krav, samtidigt som den klassiska miljön bevaras. Det skriver hotellet på sin hemsida.
Grand Hotel Saltsjöbaden har inte bara varit en populär plats för konferenser, spa- och weekendgäster – det är även en symbol för svensk arbetsmarknadshistoria. Här undertecknades 1938 det berömda Saltsjöbadsavtalet mellan LO och SAF (numera Svenskt Näringsliv), som lade grunden för den svenska modellen och den så kallade ”Saltsjöbadsandan”.
Hotellet grundades av finansmannen Knut Agathon Wallenberg och invigdes av kung Oscar II. Sedan dess har det stått värd för kungligheter, näringslivstoppar och internationella konferenser, däribland flera Bilderbergmöten.
Med sitt läge bara en halvtimme från centrala Stockholm har hotellet länge varit ett populärt val för konferenser, weekendgäster och spa-besökare. Under stängningen hänvisas gäster till andra anläggningar, men förväntningarna är stora inför återöppningen.
När portarna slås upp igen 2026 utlovas en totaluppdaterad version av Grand – ett hotell som kombinerar historisk charm, modern komfort och högre hållbarhetsambitioner.
Grand Hotel Saltsjöbaden ägs i dag av Strandgården Family Office AB, ett bolag som drivs av Mikael Solberg. Han var tidigare delägare i det Jönköpingsbaserade fastighetsbolaget Lustgården, som förvärvade hotellet 2015. I början av 2022 sålde Lustgården hotellet till Strandgården Family Office, som nu är den aktuella ägaren.