Annons:

Premium Foto: Unsplash

Hotellbranschen satsar på AI – men gästerna vill prata med en människa

Ny hotellteknik är bra, men kan förvirra gästerna. Det är en av slutsatserna i Hotels.coms undersökning av 450 hotell världen över. AI-drivna tjänster och röststyrda rumsfunktioner kommer brett.

Rapporten ”2025 Hotel Room Innsights” innehåller många kluriga tekniska innovationer, men viktigast är nog ändå denna:

70 procent av hotellen säger att gästerna fortfarande föredrar att prata med en människa, särskilt vid incheckning och när de behöver support.

Dessa leende vänliga människor som möter oss i receptionen får ägna alltmer tid åt att förklara de senaste tekniska finesserna på rummen. 52 procent av hotellen erbjuder en muntlig teknikgenomgång vid incheckningen för att hjälpa gästerna att navigera bland funktioner som smart belysning, Wi-Fi eller underhållningssystem på rummet.

Robotarna i frukostmatsalen eller rumsservice är inte vad de smarta hotellen i första hand satsar på. Däremot komfortförbättrande funktioner som smarta fläktar, anpassningsbar belysning och smarta TV-apparater.

I undersökningen säger 56 procent av hotellen att de känner en press att investera i uppgraderad teknik. Först måste de hitta smidiga lösningar för de vanligaste förtretligheterna när belysning, underhållningssystem, Wi-Fi, luftkonditionering eller duschen inte gör som gästen vill. Röststyrning är en lösning som kommer brett.

Just i badrummet är flera högteknologiska nyheter på väg: smarta speglar där du kan få nyheter och väder, digitalt styrda kranar som ger rätt temperatur, duschmunstycken som byter färg när gästen använt mycket vatten, japanska toaletter och smarta bidéer.

Många av de tekniska nymodigheterna ser gästen inget av, men de kan effektivisera och spara pengar åt hotellet: energibesparingsprogram, matlagningsrobotar, bagagehantering, städning och trädgårdsjobb.

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025