USA, som redan i årets första kvartal sett en nedgång på 8 procent, drabbades under Q2 av ytterligare en minskning på 13 procent. Även mellan Storbritannien och USA föll affärsresorna kraftigt, med Travelogix som nyligen rapporterade en nedgång på 25 procent under samma period. Det rapporterar Business Travel News Europe.
Trots ett starkt startläge 2025 noterade HotelHub att flera stora europeiska marknader också tappade hotellbokningar under andra kvartalet, delvis på grund av osäkerhet kring amerikansk handelspolitik.
– Denna försiktighet verkar sprida sig till andra marknader. Till exempel hade Storbritannien ökat sina bokningar via HotelHub med 7,15 procent under Q1, men första halvåret slutade med en minskning på 1,41 procent jämfört med 2024, säger HotelHub i sin kvartalsrapport.
Även Frankrike såg en nedgång på 1,53 procent hittills i år, trots att Q2 visade en uppgång på 3 procent. Tiden får utvisa om Q2-fallet är en tillfällig effekt av de amerikanska tullmeddelandena eller om bokningarna snart återhämtar sig.
Andra europeiska länder som drabbats inkluderar Tyskland, där bokningarna minskade med 8,3 procent under första halvåret efter ett kraftigt Q2-fall på 14,9 procent. Endast två av HotelHubs 15 största bokningsländer – Kanada och Norge – rapporterade högre transaktionsvolymer i Q2 jämfört med samma period 2024.
Hotellpriserna ökade något under Q2, med ett globalt genomsnitt på 192 dollar per natt (+1,8 procent jämfört med föregående år). I Europa låg snittpriset på 184 dollar per natt, upp 3,2 procent.
Genomsnittlig bokningstid (lead time) minskade något till 16,7 dagar globalt, medan den i Europa var längre, 19 dagar. Den genomsnittliga vistelsen var 2,41 dagar globalt och 1,95 dagar i Europa. London var den mest bokade staden, före Paris, New York, Stockholm och Rom.