Annons:

Foto: Pressbild

Allt fler unga använder AI för att planera resan

En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att sociala medier har ökat mest som källa till reseinspiration bland unga svenskar de senaste två åren. Samtidigt börjar AI-verktyg som ChatGPT också ta plats i reseplaneringen.

Bland unga svenskar är det framför allt sociala medier som har tagit allt större plats i reseplaneringen under de senaste två åren. Enligt undersökningen anger 32 procent av svenskarna i åldersgruppen 18–29 år att de idag använder sociala plattformar mer än tidigare för att hitta idéer, tips och information inför en utlandsresa – framför allt på Instagram, YouTube och Tiktok.

Cirka 1 av 10 unga svenskar uppger att de under de senaste två åren i högre grad än tidigare har vänt sig till AI-tjänster som ChatGPT för att få inspiration och vägledning kring resmål.

– AI är fortfarande ganska nytt, men växer snabbt som inspirationskälla. Snart kan det bli lika självklart som att googla eller använda sociala medier när man planerar sin resa, säger Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.

Källa: Undersökningen har genomförts mot ett riksrepresentativt urval av svenskar i åldern 18 år och uppåt av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Ticket.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025