Bland unga svenskar är det framför allt sociala medier som har tagit allt större plats i reseplaneringen under de senaste två åren. Enligt undersökningen anger 32 procent av svenskarna i åldersgruppen 18–29 år att de idag använder sociala plattformar mer än tidigare för att hitta idéer, tips och information inför en utlandsresa – framför allt på Instagram, YouTube och Tiktok.
Cirka 1 av 10 unga svenskar uppger att de under de senaste två åren i högre grad än tidigare har vänt sig till AI-tjänster som ChatGPT för att få inspiration och vägledning kring resmål.
– AI är fortfarande ganska nytt, men växer snabbt som inspirationskälla. Snart kan det bli lika självklart som att googla eller använda sociala medier när man planerar sin resa, säger Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.
Källa: Undersökningen har genomförts mot ett riksrepresentativt urval av svenskar i åldern 18 år och uppåt av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Ticket.