Sedan länge är Ukraina med omnejd en stor vit fläck på Flightradar 24:s skärmar. Desto tätare är trafiken söder om Svarta havet och över Balkan. Att flyga omvägar kring krigszoner är dåligt för miljön, men nödvändigt för säkerheten.
Civila flygplan har transpondrar som sänder färddata, men det har definitivt inte drönare och militära flygplan på uppdrag använder dem inte av förklarliga skäl.
Under natten sköts ett tiotal ryska drönare ner i polskt luftrum. Nato har jaktplan på patrullbana för att värna territoriet och en division svenska Gripenplan deltog nyligen i försvaret av det polska luftrummet. Och i går anföll Israel Qatars huvudstad Doha med ett luftangrepp för att försöka ta kål på motpartens förhandlingsdelegation.
Flygbolagen får näst intill minutaktuell information om eventuella inskränkningar, förklarar SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji:
– Det finns en enorm säkerhetsapparat för att trygga luftrummet. Dels flygbranschens internationella organ, dels vår egen säkerhetsavdelning. På basis av informationen gör vi våra egna bedömningar och skulle aldrig flyga in i förbjudet luftrum.
– Om det är oklarheter kring ett område eller en flygplats gör vi inspektioner på plats och planerar för ”turn around-punkter”.
Hur hanterar ni ryssarnas störningar av gps-systemen i Östersjöområdet?
– Vi har minst två ytterligare navigationssystem som ersätter gps. Det är inget som helst problem för navigeringen.
Varför har det varit så mycket skriverier om gps-störningar i pressen tror du?
– Det drar klick. Men att skriva att våra system är säkra drar inga klick.
Travel News har också varit i kontakt med Qatars pressavdelning, som säger att den israeliska attacken inte ledde till några störningar i trafiken.