Visit Sweden lanserar i dag ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de första nationerna i världen genom att samla Sveriges turistiska utbud vilket ökar innovationsförmågan och framtidssäkrar Sveriges turism- och besöksnärings synlighet digitalt.
Det nationella API:t för besöksnäringens ska fungera som resurs för innovation och skapa möjligheter för utveckling av digitala tjänster, till exempel AI-drivna reseappar, hållbarhetsmätningar eller smarta rekommendationssystem. Data kan även kombineras med andra datakällor, som väderdata eller lokaltrafik vilket ger förutsättningar för rikare tjänster och upplevelser utifrån väder eller restid.
– Vi är oerhört glada att vi nu framtidssäkrar svenska besöksnäringens globala synlighet och möjliggör spännande innovationer. Genom att vi är ett av de första länderna i världen som samlar hela landet i enlighet med den globala standarden schema.org så ökar vi konkurrenskraften för Sverige som turistland, säger Nils Persson, Chief Marketing Officer hos Visit Sweden.
API:t som Visit Sweden tagit fram, innebär att data samlas och struktureras enligt en global standard för att vara öppen, flexibel och tillgänglig. Eftersom data, all fakta, tillgängliggörs fritt utan licenskostnad för vem som helst att använda.
Genom att samla data från turismbranschen i hela Sverige, skapas en datamängd som blir intressant för AI, sökmotorer, bokningstjänster, plattformar, program, appar och utvecklare att hitta, hämta och använda om svenska destinationer, boenden, evenemang och upplevelser.
– Styrkan ligger dels i att skapa stor och trovärdig datamängd för nya tidens digitala funktioner genom ett rikt innehåll från små aktörer till stora kedjor i hela landet, dels i att vi har gjort detta tillsammans med regioner, destinationer och besöksnäringen, säger Susanne Andersson, vd Visit Sweden.
För att skapa en långsiktigt fungerande struktur och hjälpa företag att synliggöras har Visit Sweden samverkat med Sveriges regioner, företag, kommuner branschorganisationer och turismorganisationer. Ett arbete där förståelse för behoven av synlighet och engagemang underlättat arbetet avsevärt.
– Det är mycket glädjande att Sveriges besöksnäring, genom Visit Sweden, samlas i ett dedikerat API som säkerställer effektiv, digital synlighet nu och i framtiden, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita.
API:t innebär att informationsgivarna själva äger sin fakta, uppdaterar den på ett ställe och automatiskt når ut via många kanaler och plattformar samtidigt – även sina egna. Det skapar en stark, direkt och digital relation med kunder och resenärer som alltid möter korrekt och uppdaterad information i alla digitala tjänster.
Redan från start finns omkring 14 000 informationsposter i systemet från alla Sveriges regioner, med fler på väg in. De aktörer som vill delta hittar all information här.
Några av de större aktörerna som är eller i närtid adderar data: Scandic Hotels, Best Western Hotels & Resort, Strawberry, Svenska Turistföreningen, Göta Kanal, SCR – Svensk Camping, Parks & Resorts, First Camp samt Svenska Möten.