Varför köpte Gotlandsbolaget rutten av DFDS?
– Det krävs alltid två för en tango. DFDS ville sälja och Gotlandsbolaget ville expandera sitt nordiska nätverk inom kryssning och transport. På Gotland har man varit lika länge som DFDS i Danmark, säger Kevin Helsinghof.
Starten bättre än väntat?
– Det kan man lugnt säga! Vi är väldigt glada över våra nya ägare och deras förtroende. Kryssningar är inte deras kärnverksamhet, vilket gör att vi får vara med och påverka rutten och maximera dess potential.
Att byta ut system och processer efter DFDS har varit en utmaning. Nya bokningssystem och försäljningskanaler ska på plats samtidigt som verksamheten rullar.
– Vi brukar säga att vi kör samtidigt som vi byter motor. Vi har aldrig stått utan passagerare, samtidigt som vi renoverat över 1 300 hytter på bara tre veckor.
Varumärket testat och godkänt
Inför namnbytet testades varumärket på fokusgrupper i både Norden och internationellt.
– Jag blev överraskad över hur få som såg namnbytet som en barriär. Färgen ”Aqua green” associerades med upplevelse och fritid – precis det vi vill signalera. Och att vi behållit skeppsnamnen Nordic Pearl och Nordic Crown skapade stor trygghet.
Äldre fartyg – framtiden avgörs av bränsleval
De två nuvarande fartygen har moderniserats invändigt, men Helsinghof medger att de är byggda för en annan tid.
– Vår ambition är att få nya fartyg. Frågan är vilken typ av bränsle de ska segla på. Nästa år hoppas vi få klarhet i det.
Kryssningsupplevelse snarare än färja
– Jag reagerar alltid lite när vi kallas färja. Vi vill stå för en kryssningsupplevelse mellan två nordiska huvudstäder. Transporten är viktig för vissa, men upplevelsen är vår framtid.
En tredjedel av passagerarna är danskar, en tredjedel norrmän och resten kommer från övriga Europa och Asien. Asiatiska grupper är en växande del, liksom kunder via stora OTA-plattformar som Directferries.
Norska marknaden pressad av svag valuta
Den norska kronan har påverkat köpkraften, men Kevin Helsinghof är stolt över att Go Nordic ändå lyckats behålla sin marknadsandel.
– Vi har nästan index 100 på norska turister i Danmark, jämfört med Visit Denmarks siffror på 74 totalt. Vi har hållit uppe marknaden när nordmännens köpkraft minskat.
Satsar även på konferenser
Hittills har fokus legat på leisure, men nu satsar rederiet även på möten och konferenser.
– Det finns ett ökande behov av mer än bara dagsmöten. Hos oss får man tre dagar tillsammans genom att investera en dag borta från kontoret. Det stärker kulturen i teamen.
2025 är ett övergångsår, men Helsinghof ser med tillförsikt framåt:
– Vår ambition är att både Oslo och Köpenhamn ska bli ännu mer attraktiva destinationer för våra gäster – och att Go Nordic blir ett starkt varumärke i hela Europa.