– Vi är nischade på affärsresor och marine travel med ungefär hälften av verksamheten i vardera, berättar vd Marina Bätjer. Att vi ökat är ett tecken på att vi har tagit marknadsandelar inom vår bransch, marine travel. Det finns några stora aktörer men vi är ledande bland de mindre.
Det finns ungefär 100 svenskflaggade båtar i handelsflottan och på senare tid har några fler återgått till svensk registrering.
– Fördelen med att vara inriktad på sjöfart är att vi får en jämn fördelning över året. Båtarna tar inte semester och vi får ett bra flöde.
Hon nämner 24-timmarsservice på svenska som starkt bidragande till att fler väljer resebyrån före de större konkurrenterna. Idag har de tagit hjälp av en extern partner men tidigare var det Marina Bätjer som själv bemannade jouren dygnet runt.
– Under mina 25 år här är det jag som stått för denna tjänst. Men med den ökning som vi har upplevt blev de ohållbart och numera står Travel Support för tjänsten. När man är egenföretagare älskar man sitt jobb. Det är ett visst sätt att leva, en livsstil. Jag sköter allt – bland annat löpande bokföring, bokningar och löner för att ha 100 procent koll på verksamheten.
Marina Bätjer tror på fortsatt tillväxt:
– Vi har plockat från de stora och det finns ingen anledning att tro att detta skulle avta. Vi var nyligen på shippingmässa och fick flera nya kunder. Vi har hur stor potential som helst, det gäller bara att ha tid.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.