Kalundborg Raffinaderi stödjer utvecklingen av förnybara flygbränslen och ser låg-aromatiskt flygbränsle som en viktig interimslösning tills alternativa bränslen är fullt utvecklade och kommersialiserade. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kondensstrimmor – de vita spår som lämnas av flygplan – står för upp till två tredjedelar av flygets klimatpåverkan. Kalundborg Raffinaderis nya bränsle, som utvecklats med betydligt lägre aromathalt, möjliggör renare förbränning och minskar både kondensstrimmor och partikelutsläpp. Fördelarna är direkta: mindre klimatpåverkan och renare luft för omgivande samhällen.
Kalundborg Raffinaderi, som ägs av Klesch Group, ser denna innovation som en avgörande brygga tills förnybara flygbränslen når full marknadsmognad.
– Vi är stolta över vårt samarbete med Airbus. Det understryker produktens potential och det stora intresset från branschen. Detta bränsle kan redan idag produceras i industriell skala och minska flygets globala klimat- och miljöavtryck. Därför vill vi bjuda in branschen och myndigheterna till en dialog om hur bränslet kan implementeras, säger Claus Navntoft, Managing Director, Kalundborg Raffinaderi i en skriftlig kommentar.
Den danska regeringen har i flera år haft ambitionen att stödja flygbranschens gröna omställning. Det kom bland annat till uttryck i avtalet om Grönt Flyg i Danmark från 2023, där regeringen, Socialistisk Folkeparti och Enhedslisten avsatte cirka 1 miljard danska kronor till initiativ för att främja grön luftfart – inklusive utveckling av bränslen med lägre aromathalt.
Utvecklingen av låg-aromatiskt flygbränsle ska ses i detta sammanhang. Under processen har Kalundborg Raffinaderi haft en löpande dialog med aktörer som Green Transition Denmark, som ser stor potential i bränslet.
– Låg-aromatiskt flygbränsle är en tydlig vinst för klimatet och för de tusentals människor som dagligen utsätts för luftföroreningar i och runt flygplatser. Därför uppmanar vi politiker i Danmark och EU att skapa ramarna för att det ska kunna rullas ut i stor skala snabbt, säger Jeppe Juel, transportpolitisk chef på Green Transition Denmark.