Det är tredje gången EU delat ut miljöbidrag inom Clean Aviation Joint Undertaking. De vinnande projekten väntas flygtesta sina skapelser inom tre år.
Huvudspåret för att minska utsläpp av växthusgaser är hybridelektriska drivsystem. Genom att optimera motorerna för planflykt med vanligt flygbränsle och använda extra kraft från litiumjonbatterier vid start och stigning kan bränsleåtgången reduceras och räckvidden förlängas.
Bland de vinnande projekten fanns ett nytt samarbete mellan Europa och Pratt & Whitney Canada som fick 700 miljoner kronor för att kombinera sina jetmotorer med 250 kilowatts elmotorer från Collins Aerospace.
Fransk-italienska ATR fick bidrag för att utveckla sin hybridelektriska testplattform, Safran belönades för att vidareutveckla sin nyligen EASA-certifierade 125 kilowatts elmotor, både Airbus och Rolls Royce fick stöd till sina elprojekt och spanska Skylife Engineering belönades för sitt system att upptäcka elfel och reducera elektromagnetiska störningar.
Dessutom belönades tyska Fraunhofer Institute för sina batteristudier, italienska University of Campania för säkerhet ombord med vätgas och brittiska Honeywell för studier om AI inom flygplansproduktion.