Bilden spreds snabbt i sociala medier och väckte både muntra skratt och skeptiska kommentarer. Travel News ringde upp SJ för att reda ut: är källsorteringen bara en illusion?
– Efter lite efterforskningar har vi kommit fram till att bilden kommer från en X55a och det är en avvikelse, skriver SJ\:s presschef Jonas Olsson i ett mejl.
Enligt Olsson handlade det inte om någon hemlig “grön tvättmaskin” utan snarare om trasig hårdvara.
– Den svartgula tejpen på bilden indikerar att ställningen är trasig och att det är bakgrunden till att det bara sitter en påse. Vi har hittat två tåg i våra system som har dessa skador och teknikerna kommer kolla på dessa under dagen och i början av nästa vecka.
Även städpersonalen som hanterar avfallet bekräftar att det normalt ska sitta två påsar i skåpet och att felet var känt.
Incidenten är i sak ganska banal – två påsar ska bli två igen så fort teknikerna gjort sitt. Men händelsen pekar på en större utmaning för SJ och hela reseindustrin: när hållbarhetsarbetet granskas på detaljnivå gäller det att allt håller ihop.
För resenärerna är förtroendet lika viktigt som själva källsorteringen. Det räcker inte att klimatmålen ser bra ut i powerpoints – de måste också fungera i praktiken, även längst ned i sopskåpet på en X55a.
Eller som en resenär uttryckte det på X (tidigare Twitter): “Två hål, en säck – det är inte raketforskning, men kanske tågvetenskap?”