Annons:

Premium Foto: Unsplash

Norska turistpärlor säljs ut – oro för utländska uppköp

Turistboomen i Norge lockar allt fler utländska köpare. Från kinesiska bolag till internationella riskkapitalister – intresset för norska hotell, resorter och upplevelseföretag ökar snabbt. Nu växer oron i branschen för att resemagneter i Lofoten, Hardanger och Senja ska hamna i händerna på ägare utan lokal förankring.

– Det är otäckt om vi förlorar kontrollen över vår identitet och kustkultur, säger Line Renate Samuelsen, reiselivschef i Lofoten till Dagens Näringsliv.

Bland de senaste affärerna märks kanadensiska Cabot som tagit över golfbanan Lofoten Links, belgiska Nordic som köpt in sig i Skårungen i Kabelvåg, samt amerikanska H.I.G. Capital som under pandemin köpte klassiska Hotel Ullensvang. Och nyligen sålde familjen Fredriksen majoriteten i Hamn i Senja till franska Sport Impact.

Branschorganisationen NHO Reiseliv menar att den norska förmögenhetsskatten gör det svårt för lokala aktörer att konkurrera. Utländska investerare, som slipper skatten, kan betala mer och därmed pressa bort norskt ägande.

Försvararna av förmögenhetsskatten menar däremot att kapitaltillgången i Norge är stark och att skillnaderna i skattesystem mellan länder inte kan ses isolerat.

Frågan har blivit politiskt het, men i branschen finns en tydlig oro: att turistintäkterna växer – medan kontrollen över Norges mest ikoniska destinationer riskerar att flytta utomlands.

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025