Annons:

Premium Skärmdump från kampanjfilmen.

Frisk satsning från Visit Sweden – Sverige på recept

Regeringen föreslår i budgetförslaget för 2026 en ökning av anslaget till Visit Sweden med 10 miljoner kronor, jämfört med 2025. Trots ökningen menar flera aktörer inom besöksnäringen att satsningen är otillräcklig för att stärka Sveriges internationella varumärke och konkurrenskraft. Visit Swedens hälsokur stavas ’Sverige på recept.'

Visita och Svensk Turism pekade under måndagen när budgeten presenterade på att turismen omsätter 419 miljarder kronor årligen, genererar 70 miljarder kronor i skatteintäkter och skapar hundratusentals jobb över hela landet.

Parallellt med budgetbeslutet lanserar Visit Sweden kampanjen “The Swedish Prescription”. Kampanjen presenterar Sverige som världens första land där resor kan ordineras på recept – för att stärka fysisk och psykisk hälsa genom natur, kultur och sociala aktiviteter.

– Att besöka Sverige är rena hälsokuren, och därför är det glädjande att läkare runt om i världen kan skriva ut Sverige på recept, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden. 

Kampanjen ska enligt Visit Sweden bygga på vetenskapliga bevis för hälsofrämjande aktiviteter och har stöd av bland andra Yvonne Forsell, professor emeritus vid Karolinska Institutet.

En global undersökning som Visit Sweden låtit genomföra visar att 64 procent av respondenterna är öppna för att följa läkares rekommendationer om natur- och kulturaktiviteter, trots att majoriteten tidigare inte hört talas om konceptet. 

Kampanjen startar i dag, den 23 september, i Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Norden. För idé och utformning står Visit Sweden byrå Prime Weber Shandwick.

– Natur, kultur och sociala sammanhang har återhämtande krafter, och Sverige erbjuder ett överflöd av dessa, säger Dr. Sam Everington, Londonbaserad allmänläkare, som ställer sig positiv till initiativet.

I budgetpropositionen för 2026 står det att regeringen vill utreda ”…överlapp och möjliga synergier mellan verksamhet vid Svenska institutet och Visit Sweden samt pröva hur Svenska institutets verksamhet kan inordnas i Visit Sweden”.

–Detta kommenterar vi inte i nuläget då det är ett förslag i regeringens budgetförslag för 2026. Vi varken kan eller vill spekulera. Budgeten presenteras i december och då kan vi återkomma med kommentar, skriver Visit Sweden i en skriftlig kommentar till Travel News.

Här kan du se hela kampanfilmen>> 

Visit Swedens exempel på receptbelagda aktiviteter

  • Skogsbad i Sveriges skogar som kan bidra till lägre stress och blodtryck.
  • Kallbad i Sveriges många sjöar som kan ge bättre blodcirkulation och ökad energi.
  • Traditionsenligt midsommarfirande som kan höja serotoninnivåerna och förbättrar humöret.
  • Sova under stjärnklar himmel på Sveriges öar som kan reglera sömncykler och dygnsrytm. 
  • Njut av en fika, den folkkära kaffepausen, som kan bjuda på en stunds stillhet och social samvaro.
  • Ta del av svensk konst och kultur på museum, gator och torg eller varför inte i Stockholms tunnelbana som kallats världens längsta konstutställning.

Visit Swedens attribut för kampanjen

  • Sverige rankas konsekvent bland de främsta länderna i världen när det gäller god luftkvalitet.
  • Den svenska allemansrätten möjliggör att alla, oavsett om man är boende eller besökare, kan röra sig fritt i naturen under förutsättning att man visar hänsyn till natur, djur och markägare.
  • Sverige är med två tredjedelar av landet täckt av skog, där endast 3 procent av landytan är bebodd, ett av Europas mest glest befolkade länder.
  • Sverige har flest öar i världen – hela 267 570 stycken.
  • Sveriges har 31 nationalparker och 5 755 naturreservat.
  • Sveriges har över 100 000 sjöar, som tillsammans täcker nästan 9 procent av landets yta.

Relaterade artiklar

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025