Uppskattningsvis påverkades drygt 70 SAS-flighter.
Ann och Kent Eriksson från Malmö skulle resa hem från Paris men hamnade istället på Landvetter i Göteborg. Utan information från SAS tog paret taxi hem för 7 546 kronor, enligt Aftonbladet.
I Berlin satt Niklas Olsson och kollegor kvar på flygplatsen sedan måndagskvällen. Han beskriver situationen som kaotisk:
– Vi blev dumpade här utan kläder, och SAS-personal fanns inte på plats. Vi vet inte ens när vi kommer hem, säger Olsson, som berättar att ett tusental passagerare från fyra plan var strandsatta på flygplatsen.
SAS kommenterar händelsen med att säkerheten alltid går först:
– Det är svårt att förutse sådana här scenario och ha personal på plats utifall att det sker. Vi har tyvärr inte bemanning på alla stationer så sent på kvällen/natten. Men vi gör som sagt allt i vår makt för att nu lösa situationen. Om någon haft utgifter i samband med denna incident så ber vi dem spara alla kvitton och sedan ta kontakt med vår kundtjänst, skriver Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of Media Relations på SAS, i ett mail till Travel News.
Kan något förbättras i era rutiner efter detta?
– Vi ser alltid över processer och procedurer efter varje enskilt tillfälle – så gör vi även i detta fallet.