Flyget till Visby har varit en huvudvärk för både gotlänningar och fastlänningar med fritidsbostad på ön sedan BRA flyttade till Arlanda och blev en del av SAS.
Många blev glada när Visbybon Patrik Rees i våras tog initiativ till ett gotländskt flygbolag som avsåg att använda Bromma. Och nu är det dags:
– Ja, den 26 oktober startar vi, säger Patrik Rees. Det finns ett stort uppdämt behov och intresset har varit enormt sedan vi gick ut med planerna.
Premiärturen lyfter just när vi skruvat tillbaka klockan och börjat med vintertid. Tanken är att fånga upp året-runt-trafiken, eftersom det inte går att driva ett flygbolag på de åtta veckor när turistströmmen är stridast.
– Vi ska ha två avgångar morgon och två kväll på vardagar, en på lördag och två på söndag, berättar Patrik Rees.
Tanken är också att pressa ner SAS priser:
– Tanken är att vi ska hålla oss under 2 000 kronor tur och retur. Vi ska komma ut med sajten vilken dag som helst så att bokningarna kan börja.
En snabbslagning på SAS med avresa nu på fredag och hem på måndag landar i ett spann mellan 2 400 och 6 900 kronor.
En ATR 42 wetleasas från estländska NYX Air:
– Målet är att vi ska kunna gå upp till en ATR 72 på sikt, hoppas grundaren.
Verksamheten drivs i det nystartade bolaget Brommaflyg AB, där Patrik Rees har sex andra delägare, bland annat Destination Gotland.
Men du valde ju namnet Visby Air från början?
– Ja, men Brommaflyg är bättre. Det funkar även från andra flygplatser. Många har hört av sig och vill att vi ska starta även där.
Men först ska ni väl överleva vintern?
– Jodå, men det finns lite ”burn rate” hos delägarna.