Studien visar att 64 procent kan tänka sig att använda – och till och med betala extra för – en AI-reseassistent som hanterar bokningar och information under resan. I genomsnitt är resenärerna beredda att lägga drygt 5 procent av resekostnaden på en sådan tjänst. De främsta fördelarna uppges vara tidsbesparing, personliga rekommendationer och upptäckten av nya resmål. Det framgår av ett pressmeddelande.
Samtidigt är resenärernas krav höga. En fjärdedel upplever att AI ibland levererar felaktig eller föråldrad information, och lika många menar att tekniken ännu inte lyckas förstå deras personliga preferenser.
– Resenärer välkomnar AI men kräver också mer. Hyperpersonalisering och realtidsnoggrannhet är inte längre valfria – de förväntas, säger Francisco Pérez-Lozao Rüter, president för Hospitality på Amadeus.
Rapporten belyser också resenärers oro – nio av tio upplever någon form av ångest under flygresan. Teknik som biometriska säkerhetskontroller, hemhämtning av bagage och smarta appar för realtidsuppdateringar ses därför som viktiga lösningar för en smidigare upplevelse.