Annons:

Premium "Vi har bra relationer med SAS, säger Maja-Malin Ekelöf, men vi välkomnar förstås Brommaflyg."

Region Gotland välkomnar flygkonkurrens – men kritiserar dyr färjetrafik

Region Gotland välkomnar att SAS får konkurrens till Visby, men vill att regeringen säkerställer lägre färjepriser. ”Det är för dyrt för både fastboende och besökare”, säger Region Gotlands strateg Maja-Malin Ekelöf.

Den 26 oktober startar nybildade Brommaflyg AB med fyra dagliga avgångar till Bromma. BRA flyger för SAS räkning bara till Arlanda.

– Vi har i och för sig efterlyst bättre tillgänglighet till Arlanda, säger Maja-Malin Ekelöf, regionens strateg för infrastruktur och kommunikationer.

– Men Trafikverkets utredning visar att 80 procent av flygpassagerarna har Stockholm som slutdestination.

Från Bromma kommer resenärerna snabbt och smidigt in staden, att flyga via Arlanda tar betydligt längre tid:

– Man vet aldrig om säkerhetskontrollen tar längre tid, säger Maja-Malin Ekelöf. Man måste säkra sig med marginaler. Det riskerar att bli en extra hotellnatt i Stockholm med kostnader och frånvaro från familjen.

Brommaflyg har också ambitionen att pressa ner SAS priser:

– Vissa turer har haft för liten kapacitet, oftast morgon- och kvällsflygen över dagen. Med den monopolsituation SAS har kan det då bli väldigt dyrt med den dynamiska prissättningen.

Trafikverkets utredning gjordes i fjol av analytikern Jean-Marie Skoglund. Den visar bland annat att när Gotlandsflyget bildades 2001 ökade konkurrensen och trafiken på Visby mer än riksgenomsnittet.

2016 inlemmades Gotlandsflyget i BRA och trafiken slog rekord med en halv miljon passagerare. I augusti i år hade Visby bara 28 000 resenärer, en minskning från 33 000 i fjol.

Under pandemin upphörde SAS, BRA och Norwegian tillfälligt med sina flygningar till ön och sedan dess har trafiken inte riktigt hämtat sig. Och nu har SAS monopol på flyg till fastlandet en månad till, förutom på sommaren då Norwegian trafikerar Visby.

– Vi har bra relationer med SAS, säger Maja-Malin Ekelöf, men vi välkomnar förstås Brommaflyg.

– BRA hade tidigare trafik från Visby till Göteborg och Malmö fredag – söndag, det blev ett avbräck i möjligheten att komma till södra Sverige när den lades ner.

Först nästa sommar ska SAS flyga Visby–Kastrup tre avgångar i veckan.

Det vanligaste sättet att nå fastlandet eller för turister att komma till Gotland är Destination Gotlands färjor. Personer folkbokförda på ön får resa till subventionerat pris, men för besökare är prissättningen fri.

– Det finns ett takpris för boende på Gotland, men i dag blir det ändå för dyrt. Staten behöver hitta lösningar så att det blir billigare.

På Gotland samverkar regionen, näringslivet, länsstyrelsen och civilsamhället i Trafikrådet, som nu planerar att uppvakta regeringen för att få gehör för lägre priser på färjorna.

Relaterade artiklar

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025