Kostnaderna för säkerheten på civila flygplatser och i luftrummet vältras i dag över på resenärerna. Det tycker Fredrik Kämpfe är orättvist:
– Flygbranschen förväntas själva lösa problemen till enorma kostnader. När en flygplats stängs på grund av drönare eller andra hot får flygbolagen mycket stora interna kostnader, för att inte tala om vad det kostar att hjälpa passagerarna med hotell, taxi eller andra utgifter.
Även flygplatsägarna, som ansvarar för säkerheten på marken, drabbas av stora kostnader. Kämpfe vill se större transparens:
– Det är viktigt att alla förstår förutsättningarna för att stänga en flygplats. När drönare eller andra hot upptäcks och infrastrukturen stängs har flygbolagen inget att säga till om. Säkerheten går först, och så ska det vara. Men vi måste förstå mer om processen – för jag befarar att vi behöver förbereda oss på fler incidenter.
Han ser inte drönarattacker som en branschfråga, utan som ett nationellt problem:
– Vi måste inse att det handlar om attacker på ett land och dess politik. Då är det inte rimligt att kostnaderna ska bäras av flygbolagen och konsumenterna. Den svenska flygbranschen lever dessutom just nu med betydligt lägre trafiktal, vilket leder till högre infrastrukturkostnader per passagerare. Ska passagerarna då dessutom bekosta åtgärder för att hantera hot mot landet?
Kämpfe vill att skyddet för flygplatserna och flygets infrastruktur inkluderas i kostnaderna för det civila försvaret:
– Jag tror inte regeringen eller någon annan har tittat särskilt mycket på hur hårt branschen faktiskt drabbas ekonomiskt av stängningar och störningar. Vi borde betrakta flygplatser och flygtrafikledning som en del av vår beredskap – inte minst med tanke på värdlandsavtalet och Natomedlemskapet – och backa upp flygnäringen när hoten materialiseras.
Han är också bekymrad över diskussionen om att stänga traditionella, landbaserade navigationssystem som radiofyrar för att spara pengar:
– Det vore ett mycket dåligt alternativ, med tanke på störningarna av gps-systemen och andra digitala hot som cyberattacker. Regeringen satsar nu stora pengar på att förstärka infrastrukturen, och då får flyget inte glömmas bort.