Det innebär att samtliga flygningar med Airbus för researrangörer ställs in omgående. Bolagen har sammanlagt cirka 200 anställda, varav samtliga omfattas av den statliga lönegarantin.
I slutet av augusti beslutade Braathens Styrelse att satsa på en växande flotta av turbopropflygplanet ATR72-600, samtidigt som Airbus-flygplan kopplade till avtal med researrangörer och andra flygbolag successivt skulle fasas ut. Styrelse och ledning hade vid det tillfället pågående aktiviteter för att säkra finansiering för fortsatt drift under utfasning och avveckling av Airbus-flottan.
Braathens International Airways AB etablerades 2022 för att erbjuda Airbus-flygningar till researrangörer. Etableringen blev mer komplex än väntat och försenade flygplansleveranser samt högre etablerings- och driftkostnader resulterade i ekonomiska utmaningar. Under 2023 genomgick bolagsgruppen en rekonstruktion där situationen i Braathens International Airways AB var en starkt bidragande faktor. Sedan dess har efterfrågan från researrangörer fortsatt att minska och trots kostnadsbesparande åtgärder har det inte varit tillräckligt för att säkra fortsatt drift. Den 27 augusti 2025 beslutade Styrelsen därför att avveckla Airbus-verksamheten genom en successiv utfasning. För att säkra kostnaderna för fortsatt drift under utfasningen krävdes en omfattande ytterligare finansiering, vilket inte har lyckats.
Inga andra alternativ
Sedan pandemin har ägarna investerat över 300 miljoner utan lyckats få lönsamhet i Airbus-verksamheten. Styrelse och ledning beklagar djupt situationen, men givet det akuta finansiella läget hittade man inga andra alternativ.
–Jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och majoritetsägare i Braathens i en skriftlig kommentar.
Bolagen Braathens Regional Airlines AB, Braathens Regional Airways AB, Braathens People AB och Braathens Support AB är inte föremål för konkursförfarandet. Verksamheten fortsätter i dessa bolag, vilket innebär att Braathens ACMI-flygningar åt andra flygbolag med ATR72-600 fortsätter som planerat.
Sedan december 2024 flyger bolaget inrikesflyg på uppdrag av SAS inom ramen för ett sjuårigt avtal värt cirka 6 miljarder kronor.
AMF investerade 200 miljoner kronor
Nu inleds följdprocesser som fackliga förhandlingar, framför allt kopplat till övertalighet inom administrationen på grund av avvecklingen av Airbus-verksamheten. Inom kort kommer styrelse och ledningen att vidta åtgärder för att bevara de delar av verksamheten där det finns efterfrågan och livskraft. Målet är att fortsatt leverera enligt avtal och att i längden bevara arbetstillfällen inom verksamheten.
AMF Pension investerade för fyra år sedan 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen gjordes i samband med den tillväxtresa som flygbolaget hade påbörjat efter pandemin.
– Vi tror att det här har potential att bli en bra affär för våra sparare och ser fram emot att som aktiva ägare följa BRAs fortsatta utveckling, sa Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF när investeringen gjordes.
”Vi har en del egen kapacitet”
Ving är ett av de bolag som drabbas av konkursen.
– Idag har vi två programmerade flygningar med BIX, Oslo-Izmir och Billund-Teneriffa, men dom har vi lyckats ersätta med Sunclass Airlines. Ser även ut som vi lyckas lösa våra programmerade flygningar med BIX i närtid på ett ok sätt, primärt med Sunclass, säger Vings kommunikationschef Claes Pellvik.
– Det är ju en skarv mellan sommar och vintersäsong, som gör att vi har en del egen ledig kapacitet. Så i ett sånt här tillfälle är det en stor fördel med eget flygbolag. Till vintern har vi ett mindre program med BIX, dels landsort till Gran Canaria och några serier till Madeira från Arlanda och Göteborg. Dessa flyg ska vi nu försöka ersätta också, men här kan det bli så att vi inte hittar passande lösningar till alla serier, det får vi återkomma om.
”En sorglig nyhet”
Apollo och BRA ingick ett strategiskt samarbete om charterflygningar med start den 8 oktober 2023. Det treåriga samarbetet, hade ett kontraktsvärde på cirka 1,6 miljarder kronor,
– Vi har haft ett långt och gott samarbete med Braathens, och därför är detta först och främst en sorglig nyhet – både för de anställda i bolaget och för våra resenärer som nu drabbas. Vår högsta prioritet är nu att säkerställa att våra kunder kommer i väg som planerat och att alla som är ute och reser får komma tryggt hem, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
– Vi arbetar intensivt för att hitta ersättningsflyg för alla berörda avgångar och jag kan bekräfta att nästan alla veckans resor från Sverige är säkrade. Parallellt pågår arbetet med att hitta lösningar för resten av året – och för sommarsäsongen 2026.
– Vi gör allt vi kan för att undvika inställda resor. Samtidigt är situationen krävande, och vi måste ta en dag och en flygning i taget. Därför är det tyvärr för tidigt att säga hur många avgångar som kan komma att påverkas framöver, men vi har stor förhoppning om att vi ska kunna lösa mycket, säger Martina Krantz.