Annons:

Charlotte Holmberg (Norwegian), Fredrik Kämpfe (Transportföretagen) och Claes Pellvik (Ving).

Det här kräver branschen av Swedavias nästa vd

En ledare som vågar utmana gamla sanningar, prioriterar flygaffären och tar strid för tillgängligheten. När Travel News frågar framträdande branschprofiler om vad de vill se hos Jonas Abrahamssons efterträdare är svaret klart: Swedavia behöver en vd som är modig, synlig och inte rädd för att stå upp för flyget i både samhällsdebatten och inför politiken.

Charlotte Holmbergh, Country Director Corporate Affairs, Norwegian

Vilken profil, bakgrund och egenskaper skulle du vilja se hos Jonas Abrahamssons efterträdare i rollen som ny vd för Swedavia?
– Någon som har jobbat i privata näringslivet och förstår komplexiteten mellan statligt företag och privata kunder. Personen behöver inse att flygbolagen är de största kunderna  och ha förmåga att sätta sig in i deras perspektiv. Någon med vision och mål om att göra Arlanda till Nordens största flygplats. En framgångsrik vd behöver fatta modiga beslut som gynnar flygbranschen och Sveriges tillväxt och inte vara rädd att vara politisk.

Vad blir den största utmaningen?
– Att ha modet att fatta svåra beslut som gynnar flyget, även om det är kostsamt för Swedavia till en början. Om man vill få fart på flyget måste det vara attraktiva villkor och konkurrenskraftiga priser så att det inte blir för dyrt att verka och växa i Sverige. 

Vad hoppas du mest på ?
– Att han eller hon vill göra allt i sin makt för att kraftigt öka tillgängligheten till, från och inom Sverige. Någon som verkligen brinner för förändring och ser möjligheter istället för problem. Och någon vågar stå upp för flyget är en stark och aktiv röst i samhället. 

Fredrik Kämpfe, Transportföretagen – Flyg

Vilken profil, bakgrund och egenskaper skulle du vilja se hos Jonas Abrahamssons efterträdare?
– Vi vill se en vd som är både modig och resultatorienterad – en ledare som vågar utmana gamla dogmer och principer som hängt kvar sedan Luftfartsverkstiden. Någon som sätter fokus på flygaffären och är en riktig baddare på effektivisering.

Vad blir den största utmaningen?
– Att se marknaden som den är idag och agera utifrån verkligheten. Det innebär att stötta den trafik som faktiskt finns, samtidigt som Arlanda förbättras och utvecklas. På så sätt läggs grunden för både kontinuitet och framtida tillväxt.

Vad hoppas du mest på?
– Framför allt att den nya ledningen respekterar och värderar inrikesresenären. Swedavias kampanj mot den så kallade smitvägen och den ensidiga prioriteringen av övrig kommersiell verksamhet framför själva flygaffären måste upphöra. En vd som vågar ta den kursändringen kommer inte bara vinna branschens respekt – utan också stärka flygplatsbolagets långsiktiga legitimitet.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving

Vilken profil, bakgrund och egenskaper skulle du vilja se hos Jonas Abrahmssons efterträdare?
– En synlig ledare med kundfokus och engagemang, som tycker att service är viktigt.

Vad blir den största utmaningen?
– Att göra något åt Arlandas lapptäcke av massa gamla byggnader och ologiska långa flöden.

Vad hoppas du mest på?
– En person som kan tränga fram i bruset hos politiska makthavare och branschföreträdare och lotsa igenom nödvändiga framtida investeringar, till exempel en fjärde bana på ARN, smidigare och billigare transporter till/från flygplatserna.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna