Annons:

Wideröe redo att korsa kölen – kan bli räddningen för svenskt inrikesflyg

Wideröe redo att korsa kölen – kan bli räddningen för svenskt inrikesflyg

Det svenska inrikesflyget är dyrt, glest och lever mest på tågens opålitlighet. Men det finns en latent marknad. Så bli inte förvånad om vi får se Widerö korsa kölen.

Det svenska inrikesflyget är i dag knappt hälften så stort som före pandemin. Det kan inte bara bero på att vi älskar att koppla upp oss i Teamsmöten med gårdagens middagsrester som lunchlåda i mikron.

Vi har gisslat oss med flygskam, men den försvann när Romina Pourmokhtari (L) sänkte soppapriserna och sade ’kör så det ryker’.

Vi har genomlidit en ovanligt seg lågkonjunktur, men den är på väg att vika med sänkta räntor och ovanligt fett finanspolitiskt valfläsk.

Vi har kurat på kammaren och sparat, men nu ska Sverige byggas starkt så att ryssen bävar och Nato blir glada. Det blir fart på resandet till Övik och Karlskoga eller Linköping och Östersund.

Vi såg vad satsningen på gröna industrier betydde för flyget till Skellefteå, Luleå, Umeå och Kiruna. Det är ingen tillfällighet att Norwegian konkurrerar med SAS på linjerna norrut.

Det finns hjältar som kämpar vidare även i lite motvind. En heter Anna Petre, jurist, styrelseproffs och vd för Västflyg som är enda reguljära inrikesbolag på Bromma med linjen till Trollhättan.

Snart får hon sällskap av Patrik Rees, initiativtagare till Brommaflyg som startar från Visby mot Bromma om drygt tre veckor. I dagarna gick de ut med sina priser, som var lite billigare än SAS – som utlovat.

Men framför allt landar de på Bromma. Fyra av fem resenärer från Visby ska till Stockholm, inte till Uppsala. De struntar väl i om SAS bjuder på gratis Arlanda Express om de kan åka taxi från Bromma till Hötorget på tio minuter. Väldigt få inrikespassagerare vill handla parfym eller käka dyr flygplatsmat, de vill bara fram. Och sedan hem, helst samma dag.

Om Brommaflyg överlever vintern med hjälp av ägarnas feta plånböcker har de goda chanser att etablera sig på fler orter. Fråga näringslivet och politikerna i Växjö eller Kristianstad hur det är att åka tåg till Stockholm.

Det är märkligt att inte fler flygbolag sett potentialen i ett långt land med många regionala centrum, eländig tågtrafik samt mörka och hala vägar. Ryanair gjorde ett försök att knäcka SAS och Norwegian på trafiken till Norrland med priser som var i höjd med en hamburgare på Arlanda. Men de gav snart upp och blickade söderut i stället.

Däremot vill Norwegian växa i Norden. Nyligen öppnade de åtta linjer från danska Billund när Ryanair lämnade flygplatsen. Nu funderar norrmännen på att öka ut basen på Arlanda med fler plan och mer folk. Kanske kan de öppna en bas i Göteborg i framtiden, det har de en gång haft.

Men Norwegian har ju bara Boeing 737:or och beställde förra veckan ytterligare 30 737 MAX8 utöver den option på 50 som de skaffade för tre år sedan. De går inte att få lönsamma på kortare inrikessträckor.

Däremot äger Norwegian sedan två år Widerö som är Nordens största regionflygbolag med 47 Dash 8 i olika storlekar och ett par Embraer 190. Det är maskiner gjorda för regionaltrafik på korta sträckor och korta banor.

Varje dag flyger Widerö i en båge runt Sverige från Kristiansand till Kirkenes. Det vore fullt logiskt om de byggde ut nätet med ett antal rutter även i Sverige. I dag flyger de bara Bergen – Göteborg.

Som sagt, konkurrensen är inte mördande. Och vi har förlåtit dem det där med Karl XII.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna