Villa Källhagen Hotell och Restaurang AB:s senaste bokslut täcker perioden från 1 januari 2024 till 30 april 2025.
Att omsättning ökade till 83 181 000 kronor från 66 380 000 kronor förklaras främst av den förlängda bokslutsperioden. Personalomkostnaderna noterades till 34 899 000 kronor och kassan stängde på 6 389 000 kronor. Resultatet landade på 25 000 kronor i vinst, vilket kan verka lite jämfört med föregående resultat på 1 259 000 kronor – men bolaget har då också under den förlängda bokslutsperioden gjort investeringar på 6,7 miljoner kronor och skrivit av närmare 3 miljoner kronor.
Villa Källhagen, grundat 1988 och beläget på Djurgården i Stockholm, är känd för sin kombination av hotell, restaurang och konferensfaciliteter med en betoning på svensk och fransk gastronomi samt vackra miljöer.
Under ledning av Gustaf Henrik Engblom som styrelseordförande, med My von Strauss och Gustaf Filip Engblom som ledamöter, har Villa Källhagen fortsatt att betona vikten av privatliv och säkerhet för sina gäster. Trots en utmanande marknad är företaget fast beslutat att fortsätta balansera kostnader och möjligheter för tillväxt.
Denna ekonomiska rapport, producerad med data från Eivora, speglar bolagets löpande strävan efter förbättring och anpassning inom den konkurrensutsatta hotell- och restaurangbranschen.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.