Annons:

Premium Kommentar av Travel News Leif Holmkvist.

Om det är lagligt att sälja – ska det vara lagligt att marknadsföra

Stockholms stad förbjuder fossil reklam på sina annonsytor. Väldigt oklart vad de menar med det, skriver Travel News Leif Holmkvist i en kommentar.

Trafiknämnden i Region Stockholm blev i januari först i Norden med att förbjuda reklam i kollektivtrafikens miljöer för “fossila bränslen och fossilt drivna produkter”. Men fossila tjänster som flyg-, båt- eller bussresor omfattas inte.

Regionen bannlyser marknadsföring av fossilbilar, fossila bränslen samt nätcasinon, men förbudet träder inte i kraft förrän dagens avtal om reklamytorna löper ut 2027.

Kampanjer för fossilreklamförbud pågår lite varstans och förbud mot fossilreklam finns redan i Amsterdam och i Australien. Frågan utreds av Göteborgs stad, men på torsdagen kom alltså Stockholms stad före.

Hur reklamförbudet ska utformas verkar trafikpolitikerna i Stockholm från S, V och MP inte veta, bara att det ska införas:

”Vi kommer att ta fram en definition exakt hur vi kommer att se på vad vi kommer att vilja ha på våra reklamplatser”, säger Åsa Lindhagen (MP) till P4 Stockholm.

Om de tänker följa regionpolitikernas linje blir det alltså tillåtet att göra reklam för Subaru Solterra som går helt på el, men inte för Subaru Outback som hinkar bensin. Laddhybrider portas också, även om de körs på el mesta tiden.

Reklam för robotgräsklippare är okey, men inte för Husqvarnas arbetshäst Klippo, trots att den går att köra på svindyr alkylatbensin.

Reklam för Fiskars lövräfsor, men inte för bensindrivna lövblåsar, grästrimmers med sladd går fint, men inte bensindrivna varianter, elmotorer till båten godkänns men inte riktiga utombordare.

Det intressanta är ändå reklamsegment som berör många och omsätter stora pengar, till exempel resor. Regionen valde att inte förbjuda reklam för tjänster, oavsett hur mycket fossil de innehåller.

Det blir alltså tillåtet att göra reklam för flygresor i kollektivtrafiken 2027. Över detta rasar Greenpeace, som länge drivit frågan om reklamförbud. Även Finlandsfärjorna, Destination Gotland och kryssningslinjerna får göra reklam samt bussföretagen, inte minst regionens entreprenörer.

En annan enkel, men liberal, princip är att allt som är tillåtet att sälja ska också få marknadsföras.