Jag blir förbannad. I onsdags presenterade Stockholms stad sitt budgetförslag för 2026 – och ett av de mest uppmärksammade punkterna var beslutet att förbjuda fossil reklam på stadens egna ytor. Symbolpolitik när den är som tydligast.
Samma kväll firade Turkish Airlines i Blå hallen och Gyllene salen i Stadshuset, med allt från Armand Duplantis till glitter och glamour. Även Travel News vd Nils Norberg var där. Och vem ska stå för kritiken? Jo, Dagens Nyheter, som gång på gång målar upp flyget som själva klimatets främsta fiende. Vilka verksamheter är egentligen helt utan fossila bränslen? Hur kan flyget ensidigt pekas ut när industrin samtidigt investerar massor i biobränslen, elflyg och klimatsmarta lösningar?
Det här är hyckleri på hög nivå. Plakatpolitik som ser bra ut på bild, men som saknar verklig påverkan på utsläpp. DN:s ensidiga kritik och ständiga svartmålning av flyget gör mig trött. Är deras agenda verkligen klimat, eller är det att peka finger?
Och mitt i allt detta står vi resenärer och industrin – som vill resa, arbeta och leva – och får bära konsekvenserna av symbolåtgärder och medialt pekande. Om Stockholms stad vill göra skillnad på riktigt, borde man börja med hela transportkedjan, energieffektivisering och långsiktiga klimatlösningar – inte med plakatförbud och fester i stadshusets salar.
Flyget kan och bör bli grönare. Men att fortsätta ensidigt hänga ut en hel bransch som klimatets fiende är varken rättvist eller konstruktivt.
****
Och nu till något helt annat, för första gången har nordiska hotell fått utmärkelsen Michelin Key – och Sverige är starkt representerat. Av de 38 hotell som uppmärksammas kan jag konstatera att jag har bott på fyra av dem. Många fina hotell kvar att upptäcka!