Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson var inledningstalare vid Travel News och Svenska Resebranschföreningen seminarium om flygets roll i framtidens Sverige på torsdagen.
Ministern sammanfattade regeringens åtgärder i nästa års budget för att stärka flyget i tre huvudpunkter:
# Stödet till regionala icke statliga flygplatser höjs från 210 till 528 miljoner kronor.
– Det ska då täcka 75 procent av underskotten för de flesta, mer tillåter inte EU:s statsstödsregler. Jag hoppas alla förstår signalen, vi kommer att flyga mer i framtiden och behöver en robust infrastruktur vid höjd beredskap.
# Ersättningen till landets 27 beredskapsflygplatser höjs från 70 till 103 miljoner.
– De kan öppnas på dygnets alla timmar till exempel för att flyga svårt sjuka patienter eller transportera organ där varje minut räknas.
# 10 miljoner kronor anslås för att etablera fler internationella flyglinjer till Arlanda.
– Arlanda är viktig för hela flygsystemet och för den svenska besöksnäringen. Vi har ju också haft en Arlandautredare (Peter Norman) vars förslag till bättre infrastruktur till Arlanda Trafikverket nu skickat ut på remiss.
Därutöver berättade Andreas Carlson att regeringen har en särskild utredare med uppdrag att främja produktionen av hållbart bränsle för flyg och sjöfart.
Han kritiserade kommuner och regioner som gärna vill ha statsstöd till sin flygplats, men i sin resepolicy förbjuder anställda att flyga.
– Regeringen har beslutat om en färdmedelsneutral resepolicy och anser att kommunerna också ska ha det.
På frågan från dagens moderator Jan Wifstrand öppnade ministern för att stödet kan komma att öka:
– Det beror helt på kostnadsutvecklingen. Jag utesluter inte heller nya flygplatser, men i första hand ska vi se till att dagens infrastruktur är robust. Vi har en satt en utredare på att titta på flygplatsernas ägande och omvärldssituationen. Nato ställer krav på Sverige som transitland i ett beredskapsläge. Och vi kommer att flyga mer i framtiden.
Relaterade artiklar
-
”Vänta inte på att någon annan ska lösa problemet”
-
”Flyget är avgörande för svensk turism och konkurrenskraft”
-
SAS: ”Vi har gått från rekonstruktion till expansion”
-
Norwegian efterlyser statligt stöd för att påskynda omställningen
-
Regeringens utredare: ”Många vill ha Bromma, men ingen vill betala”
-
Panelen enig: Det går inte att svälta flyget till klimatomställning