Regeringen vill ta ett samlat grepp på den svenska flygbranschen och tillsatte en utredning som ska analysera flygets konkurrenskraft, statens roll som ägare och dess rådighet inom krisberedskapen.
– Tre utgångspunkter är den geopolitiska osäkerheten, klimatfrågan och branschens kompetensförsörjning, sade utredarna.
De berättade att Sverige en gång haft 30 statliga flygplatser, i dag återstår 10:
– Statens ansvar har minskat och en del av vårt uppdrag är att utreda vad staten ska ta för roll.
– Det är rimligt att anta att det krävs ett ökat statligt engagemang och vår uppgift är att lämna förslag på hur det kan se ut.
En central fråga är statens rådighet över flyginfrastrukturen:
– Rådighet kan ju hanteras på andra sätt än genom statligt ägande. Vi tror på en sammanhållen rådighet inom ramen för de lagrum och regler för statsstöd som gäller.
En annan brännande fråga för utredarna är Brommas framtid:
– Stockholm stad som äger marken har ju med god framförhållning sagt upp arrendeavtalet till den 31 december 2038. Vi ska titta på nyttan av Bromma, som har ganska mycket flyg vid sidan av linjetrafiken, men som ger negativa resultat för Swedavia. Man kan konstatera att många vill ha Bromma, men ingen vill betala.