Haparanda Stadshotell har framför allt inriktat verksamheten på utländska gäster och hade under den gångna vintern besökare från 36 länder.
– Mixen är viktig, vi kan inte förlita oss på affärsresenärer och konferenser där vi har upplevt en stor nedgång. Den svenska kronans ökade värde i förhållande till de norska och finska valutorna har också påverkat oss. Folk håller hårt i pengarna, säger vd och ägare Susanne Wallin som driver bolaget tillsammans med sin son Anton.
När Travel News når henne är hon på väg till Kina för att locka fler gäster.
– Många tror att Lappland är ett eget land och det är ett starkare varumärke än Sverige och Finland. Det förknippas med något magiskt så det är inte svårt att marknadsföra, inte minst tack vare de exotiska aktiviteterna. Enbart isbrytaren Polar Explorer tog emot 22 000 besök förra vintern. Om vi inte hade haft det utbudet hade vi inte kunnat nå dessa framgångar.
Hotellet marknadsför sig som ”The Gate of the Two Laplands” med aktiviteter i såväl Sverige som Finland. Gästerna anländer till flygplatserna i Luleå, Rovaniemi och Oulu som samtliga ligger knappt två timmar från hotellet. Till nästa vinter kommer italienska charterturister att flyga till Kemi, en halvtimmes resa från Haparanda.
Huvudmarknaden är sedan flera år Italien och i vinter har hotellet har ett utbyte med en anläggning i Piemonte där tre medarbetare kommer att arbeta i Haparanda under deras lågsäsong december till mars.
– Vårt största hinder är att hitta rätt personal. När jag började räckte det med att kunna svenska och finska. Nu pratar vi uteslutande engelska från december till mars.
Många hotell är obenägna att erbjuda priser till researrangörer långt i förväg men Susanne Wallin har redan lämnat priser för vintersäsongen 2026/2027.
– Vi måste kunna erbjuda priser långt i förväg för att kunna fortsätta växa på den internationella marknaden och då finns det inga alternativ. Vi har dock räknat upp priserna en del, mycket till följd av att energipriserna skenat iväg.
Det anrika Haparanda Stadshotell firar i december 125-årsjubileum och ser med tillförsikt på de kommande åren.
– Vi lärde oss mycket under pandemin om vad vi inte ska göra och vad vi ska prioritera.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.