Förseningen drabbar inte bara Boeing ekonomiskt, utan skapar också osäkerhet för flygbolag världen över som räknat med 777X i sina expansionsplaner. Bland kunderna finns bland annat Emirates, som har uttryckt frustration över förseningen. Det rapporterar Financial Times.
777X är Boeings satsning i det bredkroppssegment som konkurreras av Airbus A350. Flygplanet är tänkt att bli världens största och mest bränsleeffektiva tvåmotoriga långdistansflygplan, och ska ersätta äldre 777- och 747-modeller.
Upprepade förseningar i certifiering och utveckling har redan påverkat kundernas förtroende, och även Boeings ekonomi. Kostnaderna för programmet uppskattas nu till över 15 miljarder dollar.
Även om 777X främst riktar sig till större interkontinentala kunder kan effekterna sprida sig genom att kapacitetsplaner, leasingavtal och ruttutbud påverkas. Flygbolagen kan behöva söka alternativa flygplan för att säkerställa långdistanskapacitet och bibehålla konkurrenskraft.
Förtroende och framtid
Trots motgångarna ser Boeing fortsatt stark efterfrågan på långdistansflyg efter pandemin. Bolagets kommersiella intäkter steg med 30 procent under tredje kvartalet 2025, men vinsten tyngs av de ökade kostnaderna för 777X.
 
		
	
	
 
         
             
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    