Annons:

Tallink Grupp fortsätter sin gröna omställning. Rederiets nyaste shuttlefartyg, MyStar, har under de senaste månaderna vid flera tillfällen bunkrat bio-LNG, ett förnybart bränsle som kan minska utsläppen avsevärt jämfört med fossila alternativ. Målet är att successivt övergå till bio-LNG på både MyStar och Megastar.

Tallink tar nästa steg mot hållbar sjöfart med bio-LNG

Tallink Grupp fortsätter sin gröna omställning. Rederiets nyaste shuttlefartyg, MyStar, har under de senaste månaderna vid flera tillfällen bunkrat bio-LNG, ett förnybart bränsle som kan minska utsläppen avsevärt jämfört med fossila alternativ. Målet är att successivt övergå till bio-LNG på både MyStar och Megastar.

Bio-LNG framställs av organiskt avfall och andra förnybara råvaror. Bränslet används redan i stor utsträckning inom landtransport och industri, men börjar nu också tas i bruk inom sjöfarten – som ett av de mest effektiva sätten att minska klimatpåverkan i branschen.

– Vi kan nu successivt öka andelen bio-LNG i takt med tillgång och prisutveckling. Vårt mål är att inom det kommande året helt ersätta LNG med bio-LNG på MyStar och Megastar, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i en skriftlig kommentar.

Tallinks shuttlefartyg mellan Tallinn och Helsingfors är redan bland de mest miljövänliga på rutten, då de drivs med LNG. Med bio-LNG i bränslemixen kan utsläppen minska ytterligare och bidra till en renare sjöfart i Östersjöregionen.

Leveranserna av bio-LNG sker i samarbete med energibolaget Elenger, som säkerställer att bränslet är certifierat förnybart och uppfyller internationella standarder.

Enligt Tallink Grupp behöver övergången till bio-LNG inte innebära högre biljettpriser för passagerare eller fraktkunder. Trots att bränslet är dyrare minskar kraven på CO₂-kvoter, vilket bidrar till att hålla kostnaderna nere.

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna