Ratingen är ett erkännande av Swedavias stabila ekonomi och goda kreditvärdighet, enligt bolagets CFO Kristina Ferenius.
– Att vi fått en solid investment grade-rating är ett bra betyg på Swedavias trovärdighet och stabilitet. Det ger oss större flexibilitet och tillgång till kostnadseffektiv finansiering på kapitalmarknaden, säger Ferenius i en skriftlig kommentar.
Baa1 ligger på tredje nivån inom investment grade och signalerar låg till måttlig risk. Den positiva outlooken betyder att Moody’s ser möjlighet för en framtida uppgradering om utvecklingen fortsätter i rätt riktning. Ratingen gör Swedavia mer attraktiv för investerare, inklusive pensionsfonder och försäkringsbolag som bara får placera i investment grade-obligationer, och kan därmed sänka bolagets lånekostnader.
Samtidigt inför Swedavia ett nytt kapitalstrukturmål baserat på kassaflöde: FFO/Debt ≥ 10 procent, alltså att det årliga rörelseflödet ska uppgå till minst 10 procent av bolagets totala skuld. Målet ersätter tidigare skuldsättningsgradsmål och är mer marknadsanpassat, vilket speglar Swedavias långsiktiga finansieringsstrategi.
Swedavia finansierar huvuddelen av sina investeringar, bland annat i Arlanda, Landvetter och andra flygplatser, via kapitalmarknaden.
Efter Swedavias Q3-rapport konstaterade Travel News Leif Holmkvist att bolaget är högt belånat och har låg lönsamhet:
- Omsättningen ökade till 1 800 miljoner kronor och rörelseresultatet steg med 20 miljoner till 249 miljoner, men resultatet före skatt föll något till 170 miljoner på grund av stigande räntekostnader.
- Nettoskulden har ökat med 2 miljarder till totalt 14 miljarder kronor, och avkastningen på operativt kapital är endast 0,9 procent.
Detta var första gången Swedavia fick ett ratingbetyg av ett kreditvärderingsbolag.