Utvecklingen var särskilt stark i storstäderna där Göteborg och Stockholm ökade med 8 respektive 9 procent, medan Malmö noterade en ökning på drygt 5 procent. Utanför storstäderna steg efterfrågan med 5 procent. Priserna ökade däremot måttligt, med cirka 2 procent, vilket gav en total intäktsökning på 9 procent.
– Det blir allt tydligare att hotellkonjunkturen förbättras. Förväntningarna i branschen har stärkts de senaste månaderna och bokningsläget inför årets slut ser positivt ut, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Han konstaterar att ökningen hittills främst drivits av privatresor, men att det nu finns tecken på ett uppsving även i affärsresandet. Även utländska turister bidrar till tillväxten – även om utvecklingen är starkare i övriga Norden.
– Våra grannländer satsar betydligt mer per capita på internationell marknadsföring. Om Sverige förbättrar sin konnektivitet och marknadsnärvaro finns stor potential för ytterligare tillväxt, säger Thomas Jakobsson.