Hur fick du jobbet som chefredaktör – och hur var uppdraget?
– Jag hade lämnat juristbanan för att satsa på journalistik och jobbade på landsortstidningen Värnamo Nyheter när jag fick tips om ett redaktörsjobb på Travel News. Efter ett möte med Magnus Rosenqvist (grundare av Travel News, reds. anm.) var jobbet mitt.
– Uppdraget gick ut på att fylla sex nummer av Travel News med material om branschen, vilket krävde att jag snabbt kastade mig in i branschens alla frågor. Samtidigt fanns det gott om tid att skriva för andra magasin, bland annat systertidningen RES.
Hur fick ni fatt i nyheter och innehåll?
– På omslaget ville vi ofta ha en vd, ägare eller annan ledare i branschen. De intervjuerna var långa, och där hittade vi alltid någon nyhet. Sedan var det mycket tips och klassiskt journalistiskt gräv – det gick ju inte att googla fram fakta som idag.
– Men det var inte bara seriöst material. Varje år publicerade vi en lönetopp över de bäst betalda i branschen, vilket retade en del och roade andra. Just det numret släpptes på den stora TUR-mässan i Göteborg, och jag minns hur en av de stora branschprofilerna snabbt snodde åt sig en tidning och satte sig på toaletten för att läsa om sin och andras löner.
Vilka händelser under din tid som chefredaktör står ut?
– Jag jobbade under hela 90-talet, och då måste man nämna avregleringen av flyget i Europa 1992, som skakade om branschen. Lågprisbolag startade och de reguljära jättarna började samarbeta eller gå samman i allianser för att överleva. Tillsammans med digitaliseringen öppnade avregleringen upp världen för oss. Flyget blev billigare och vi kunde snart boka resorna själva.
– I Sverige märkte vi effekterna särskilt 1997, då Ryanair började flyga från Skavsta. De sade att de kunde nå break-even på 500 kronor för en flygresa!
– Ryanair var verkligen en gamechanger. Jag minns hur de agerade efter 9/11, då det amerikanska flyget drabbades hårt och Boeings fabrik i Seattle stod stilla. Michael O’Leary for dit, köpte massor av flygplan billigt och blev samtidigt en hjälte i Seattle – han räddade ju arbeten.
Har du haft nytta av dina år på Travel News och i resebranschen?
– Absolut. Jag blev duktig på flygindustrin och värvades till numera nedlagda Veckans Affärer som reportageskribent med flyget som extra bevakningsområde. Sedan skrev jag boken ”SAS – om konsten att sänka ett flygbolag”, som fick stor uppmärksamhet i Norden och nästan blev profetisk. När den släpptes i Danmark hösten 2012 var SAS bara en hårsmån från konkurs.
Fakta: Richard Björnelid
- Arbetade som chefredaktör: 1990–1999
- Roligaste TN-minne: ”Vi var ett bra gäng på redaktionen och hade alltid väldigt kul. Under produktionen av ett nummer blev vi helt besatta av dataflipper och glömde nästan bort att göra tidningen – då blev det nattjobb.”
- Bästa omslag: ”Rätt ofta trista porträtt på män, men jag minns särskilt omslaget på en oerhört bister Jan Stenberg, SAS-chef under andra halvan av 1990-talet. Det stämde perfekt med hur jag upplevde intervjun.”
Relaterade artiklar
-
Framtidens resor handlar mindre om platser – mer om mening
-
Mässan som överlevde snökaoset – och blev en B2B-succé
-
Jim Hofverberg: ”Mycket talar för att Sverige har stora tillväxtmöjligheter”
-
Charlotte Blum: ”Vi tittar hela tiden i kristallkulan”
-
Turismprofessorn Bengt Sahlberg: ”Vi reser för att vi är nyfikna – det ligger i människans DNA”
-
”Vi var ett grymt team – och det var ju en kul tidning att göra”
-
Han känner resebranschen inifrån och ut
-
Efter 40 år – vår bransch fortsätter att vara full av nyfikenhet