– Demografin och det ökande välståndet i världen!
Det blir det raka svaret när turismprofessorn Bengt Sahlberg får frågan om vad som kommer att påverka den globala turismen mest i framtiden.
Men han påpekar att de två krafterna inte alltid drar åt samma håll.
– Effekten av det ökande välståndet har vi redan sett, bland annat i form av överturismen. Allt fler människor har råd att resa utomlands och besöka de stora historiska attraktionerna som Venedig och Paris. Även här i Stockholm märks det – allt fler turister kommer hit, även kinesiska grupper.
Samtidigt, säger han, har majoriteten av jordens befolkning fortfarande aldrig rest utanför sitt eget land. Vad en allt äldre befolkning och minskat barnafödande kommer att innebära är svårare att förutsäga.
– Kanske kommer överturismen att minska på grund av det, säger Bengt Sahlberg.
För Sveriges del kan förändringarna dock innebära möjligheter.
– En äldre befolkning som redan har sett Eiffeltornet och Marcusplatsen kanske söker nya, mer exotiska resmål som Sverige.
– Här kan vi dessutom dra nytta av klimatförändringar och att vi ännu inte har något utbrett motstånd mot turismen. Det kan bli en konkurrensfördel.
Pionjär inom turismvetenskap
Bengt Sahlberg disputerade i kulturgeografi vid Lunds universitet 1970 och blev 1990 Skandinaviens första professor i kulturgeografi med inriktning mot turism, senare turismvetenskap. Han var även en av grundarna till ETOUR, European Tourism Research Institute vid Mittuniversitetet i Östersund.
Redan för drygt 20 år sedan, i en intervju med Travel News, betonade han vikten av att Sverige skulle fokusera sina resurser.
– Jag föreslog då att Sverige skulle lyfta fram tre områden: Stockholm, Norrland och Öresund. Någon tydlig styrning blev det aldrig – men det har faktiskt blivit så ändå.
Norrland har fått ett internationellt genomslag, inte minst tack vare Ishotellet och entreprenörer som lyckats paketera norrsken, midnattssol, natur och samisk kultur. Och Stockholm har vuxit som turistdestination.
– Däremot har den svenska sidan av Öresund inte lyckats lika bra. Kanske skulle ett gemensamt, storslaget Vikingamuseum i Malmö och Köpenhamn kunna locka? Vikingar verkar ju sälja bra, säger han och skrattar.
”AI är lika revolutionerande som de första guideböckerna”
När samtalet glider in på AI lyser entusiasmen.
– Helt fantastiskt, säger han. Jag har själv testat ChatGPT. Det är ett imponerande hjälpmedel – ungefär som de första guideböckerna på 1830-talet. De var också revolutionerande.
Han berättar hur han en dag väntade på sin fru i en butik på Fleminggatan i Stockholm och bad ChatGPT om sevärda byggnader i närheten.
– Jag fick svaret på en halv sekund: Tekniska Nämndhuset, Stadsbiblioteket, Observatoriet, Gustav Vasa kyrka och Stadshuset – plus en karta och en föreslagen promenadväg!
Men AI kommer inte att ersätta det fysiska resandet, menar Sahlberg.
– Vi reser för att vi är nyfikna. Vi vill se och uppleva saker. Det ligger i människans DNA.
Fakta: Bengt Sahlberg
Titel: Professor emeritus
Meriter: Skandinaviens första professor i turismvetenskap, en av grundarna till ETOUR
Önskemål: Att Nobel Center i Stockholm blir byggt – gärna som en spektakulär märkesbyggnad.
”Nobelpriset är det största vi har. Ett Nobel Center kommer att locka besökare från hela världen så länge priserna delas ut – som en permanent vetenskaplig världsutställning.”