Efterfrågan drivs inte bara av traditionella flygbolag. Boutique-bolag, nystartade premiumaktörer, tar mark och försöker erbjuda en nivå av service som kombinerar det bästa från privatjet och traditionell first class. Det rapporterar Forbes.
Exempel på nya aktörer:
- Magnifica Air, ett startup-bolag från Florida som planerar start 2027, siktar på att koppla samman nyckelstäder som New York, Miami, Los Angeles, San Francisco, Dallas och Houston. Bolaget erbjuder bland annat läderstolar och en gemensam bar längst bak i kabinen.

- Beond Airlines, som sedan slutet av 2023 trafikerar Maldiverna, har en all-business-class-kabin med lie-flat-stolar på sina två flygplan och flyger både charter och utvalda reguljära rutter mellan Malé, Mellanöstern och Europa.
- Starlux Airlines från Taipei erbjuder både kort- och långdistansflyg, inklusive till USA:s västkust, och profilerar sig som “Asiens Emirates” med doftspray i kabinen, specialmusik i toaletter och andra detaljer som lyfter lyxkänslan.
- Riyadh Air, som snart ska starta, bygger sin filosofi på moderna Pan Am-vibbar med hög detaljnivå i kabinen. Bolaget flyger Boeing 787 med en 28-sitsig business-class-kabin inspirerad av beduintält och färgpaletter i indigo, lavendel och guldtoner.
Trenden visar att lyxresenärer vill ha upplevelser utöver det vanliga, och den nya vågen av boutique-bolag försöker kapitalisera på detta genom att erbjuda exklusivitet och detaljfokus – även för den kräsna fritidsresenären.