Annons:

Premium "Vi ser stor potential – nordiska resenärer älskar natur, design och genuin mat, vilket stämmer perfekt överens med Taiwan", säger Taiwan Tourism Administration Director Linda Lin.

Ny varumärkesstrategi ska bredda Taiwans position på den svenska marknaden

Med förbättrad tillgänglighet, hållbarhet och nischade upplevelser hoppas Taiwan Tourism Administration locka fler nordiska resenärer till ön i Stilla havet.

Ett konkret steg i strategin för att öka närvaron på nya marknader var workshopen ”Experience Taiwan Beyond the Ordinary” som nyligen hölls i Stockholm. En dag under vilken taiwanesiska leverantörer fick möjlighet att träffa svenska och nordiska arrangörer.

– Vi ser stor potential – nordiska resenärer älskar natur, design och genuin mat, vilket stämmer perfekt överens med Taiwan, förklarar Taiwan Tourism Administration Director Linda Lin för Travel News.

Efter pandemin har Taiwan aktivt styrt bort från ett ensidigt beroende av kinesiska gruppresenärer. I stället fokuserar man på att bredda turismflödet genom kvalitetsdrivna upplevelser och en mer diversifierad marknadsstrategi. Hållbar utveckling är ett av de centrala ledorden i den nya strategin och genomsyrar allt från transporter till boende.

– Vi har introducerat certifieringsprogram för hållbarhet för hotell, uppmuntrar lågutsläppstransport såsom elbussar och tåg, och stöttar lokala turismprojekt i samhällen, berättar Linda Lin.

Det är även hållbarhetsdimensionen som Taiwan vill förstärka genom det nya destinationsvarumärket ”Taiwan – Waves of Wonder” som lanserades 2024. Syftet är att samla landets marknadsföring under en gemensam identitet som lyfter fram ön som ett mångsidigt och samtida resmål, snarare än att vara inriktat på enskilda teman eller regioner.

Det är i den kontexten som de nischade upplevelserna får ökad betydelse. För en europeisk målgrupp som söker det unika vill man lyfta alternativ som rundresor på cykel, naturnära tågresor och mat- och tebaserade wellnessresor. Linda Lin menar att sådana nischresor blivit ett avgörande inslag i vad man kallar ”Taiwans nya identitet”.

– Och för att göra dem mer lättillgängliga för europeiska partners har vi utvecklat flerspråkiga B2B-verktyg och färdigpaketerade resplaner för internationella marknader.

Med smarta verktyg kan man även erbjuda reseinformation i realtid och AI-baserad resplanering så att resenärer på plats får en så sömlös digital upplevelse som möjligt.

Trots nya produkter och verktyg kvarstår ett hinder för tillväxt på den nordiska marknaden: flygtillgängligheten. Flera aktörer i Mellanöstern har nyligen utökat sina dagliga rutter till Taipei från Dubai och Abu Dhabi.

– Vi samarbetar nära med Transportministeriet, EVA Air, China Airlines och andra flygbolag för att identifiera och stötta möjligheter till ruttutveckling och strategiska samarbeten, säger Linda Lin.

Budskapet till researrangörer i Norden som ännu inte inkluderar Taiwan i sitt utbud är hon emellertid redan glasklar över:

– Nu är en perfekt tidpunkt [att börja sälja]. Taiwan är säkert, välkomnande och fullt av naturlig skönhet och kreativitet. Det erbjuder en asiatisk upplevelse som både är spännande och trygg – idealisk för nordiska resenärer som söker äkthet och inspiration.