Annons:

Nils Norberg, vd, Travel News.

Mässan som överlevde snökaoset – och blev en B2B-succé

Ett ståbord, en monter och en dag full av möten. Travel News Market ger flygbolag, arrangörer och resebyråer chansen att snabbt hitta rätt kontakter. Konceptet var en succé redan vid starten 2016 – trots att Stockholm lamslogs av det värsta snöovädret på över hundra år.

Vill du möta potentiella kunder? Svaret på frågan är självklart enkelt om man sysslar med affärer. Men det är precis den enkla grundtanken bakom Travel News Market.

Här bokar säljare in ett ståbord eller en liten monter, och får träffa köpare under en dag i en mindre mässhall.

B2B när det är som allra tydligast. 

– Någon har kallat det som en variant av speeddejting för resebranschen. Och på sätt och vis stämmer det, säger Nils Norberg, vd och skapare av Travel News Market. Det är kort och intensivt, ett första möte, som förhoppningsvis kan leda till en bra affär för båda parter.

Kan du ge ett exempel?
– Ta ett flygbolag som har startat en ny flyglinje. Nu vill de komma i kontakt med svenska affärs- och privatresebyråer. Det bokar plats på Travel News Market och så hjälper vi dem att boka in potentiella kunder, svarar Nils. 

Hur hittar ni dem?
– Det är vår expertis sedan länge, men vi har också skapat en Travel News Buyers Club, i vilken resebyråer, researrangörer, reseplanerare, eventbyråer, MICE-proffs med mera från hela Norden är med i.

Travel News Market första event hölls den 9 november 2016 i entréhallen på Strawberry Arena i Solna, i dyningarna av att TUR-mässan i Göteborg sjönk ihop och till slut ställdes in. Det var väldigt stort intresse och vi blev snabbt överbokade. Dagen innan, den 8 november 2016 drabbades Stockholm av det största snöoväder som observerats i staden på över hundra år, kollektivtrafiken stod stilla och flyg var kraftigt försenade. Inga leveranser kom fram till Strawberry Arena och det var väldigt osäkert om det skulle bli någon mässa över huvud taget. Vi jobbade stenhårt, jag själv och dåvarande projektledaren Andreas Näsman.

– De sista leveranserna kom på mässdagens morgon, och alla internationella gäster kom fram till slut, blöta om fötterna men glada.

Sedan gick det snabbt. 2017–2024 hölls Travel News Market på Waterfront Congress Centre i Stockholm och har ökat i antal utställare och besökare varje år. Med undantag för 2020 då mässan ställdes in på grund av pandemin. 

Och nu har Travel News Market expanderat ytterligare. I februari 2024 öppnade man i Köpenhamn, i januari 2025 förvärvades TravelMatch i Oslo, och juni 2025 i Helsingfors. Antalet förbokade möten är nu för mässan i Stockholm närmar sig 2 500. 

– Det är en fin utveckling. Jag tror den beror på att vi har en bra balans mellan förbokade möten och fritt flöde med spontanmöten, säger Nils Norberg.

Mässåret 2025

27 november Travel News Market i Stockholm

Mässåret 2026

8 januari Travel Match Oslo

27 januari Travel News Market Köpenhamn

28 maj Travel News Market Helsingfors

12 november Travel News Market Stockholm

Relaterade artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna