Annons:

Premium

Reseproducenterna redovisar minskad omsättning och lägre vinst

Omsättningen sjunker och rörelseresultatet minskar, medan utdelningen höjs.

Reseproducenterna i Stockholm AB har presenterat sitt bokslut för räkenskapsåret 1 maj 2024 till 30 april 2025. Bolaget omsatte 27,3 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på 209 000 kronor. Siffrorna kommer från Eivora och publicerades den 17 november 2025.

Resultatet innebär en nedgång jämfört med föregående år, då omsättningen uppgick till 29,9 miljoner kronor och vinsten till 494 000 kronor. Likviditeten stärktes dock något – kassan ökade till 1,9 miljoner kronor, upp från 1,75 miljoner året innan. Antalet anställda var oförändrat, tre personer.

Personalomkostnaderna landade på 1,9 miljoner kronor. Utdelningen höjdes till 900 000 kronor, jämfört med 270 000 kronor föregående år och 105 000 kronor året dessförinnan.

Som jämförelse omsatte bolaget 30,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 530 000 kronor under räkenskapsåret 2022/2023.

Reseproducenterna i Stockholm AB är en Stockholmbaserad resebyrå grundad 1990.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.

Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.

Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.