Annons:

Premium Hotell Örebro.

Hotell Örebro Sverige AB minskar omsättning och ökar förlust

Hotell Örebro Sverige AB tappar intäkter och redovisar ett svagare rörelseresultat.

Hotell Örebro Sverige AB redovisar en omsättning på 10,24 miljoner kronor och en rörelseförlust på 4,93 miljoner kronor i bokslutet för perioden 1 maj 2024 till 30 april 2025. Siffrorna rapporterades den 19 november 2025, enligt data från Eivora.

Det innebär att omsättningen minskade från 14,07 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet försämrades från en förlust på 190 000 kronor.

Personalomkostnaderna steg till 4,78 miljoner kronor, från 3,32 miljoner kronor föregående år. Antalet anställda ökade till nio, från åtta. Kassan uppgick till 823 000 kronor vid periodens slut, att jämföra med 415 000 kronor ett år tidigare. Utdelning lämnades inte.

Som jämförelse hade bolaget året dessförinnan (2022/2023) en omsättning på 18,14 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 1,49 miljoner kronor i vinst. Personalomkostnaderna var då 3,02 miljoner kronor och kassan 1,14 miljoner kronor.

Bolaget är baserat i Örebro och driver hotell-, restaurang- och konferensverksamhet. Det hanterar även förvärv, försäljning och förvaltning av värdepapper.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.

Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.

Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.