Enligt bolagets kvartalsrapport tyngs resultatet av ett mjukare marknadsläge på de transatlantiska linjerna. Förlusten före skatt uppgick till cirka 80 miljoner norska kronor under tredje kvartalet, jämfört med ungefär 60 miljoner samma period i fjol. Det rapporterar Dagens Näringsliv.
Samtidigt ökade intäkterna till runt 250 miljoner kronor, att jämföra med 202 miljoner under tredje kvartalet förra året.
Nytt kapital – för tionde gången
Efter kvartalet tog Norse Atlantic in ytterligare 114 miljoner kronor från grundaren Bjørn Tore Larsen. Tillskottet beskrivs som en del av strategin för att nå lönsamhet och långsiktig värdeskapning – trots att bolaget tidigare sagt att verksamheten skulle vara självfinansierad framöver. Detta är den tionde kapitalanskaffningen.
Engångskostnader slår hårt
Utöver svag efterfrågan pekar bolaget på “underhållshändelser” och andra engångsutgifter som påverkat resultatet negativt. Dessa kostnader landade på 9 miljoner dollar, alltså mer än hela kvartalsförlusten. De är kopplade till operativa problem och retroaktiva löneutbetalningar.
Lönekostnaderna har stigit efter genomförda kollektivavtalsförhandlingar – och efter att antalet kabinanställda ökat med 12 procent.