Annons:

Premium Foto: Ving

Rusning efter resor under Black Week

Under Black Week ökade försäljningen av sommarresor hos Sveriges största resebolag Ving med hela 40 procent jämfört med samma period förra året. Fenomenet följer det starka bokningsmönster som bolaget sett under hela hösten.

– Man kan tycka vad man vill om hela Black Week, men helt klart är det något som driver försäljningen, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.

– Under både oktober och november har vi haft 99 procents beläggning på våra charterflyg. När lågtrycken avlöser varandra på våra breddgrader är det högtryck i resebranschen, och det hela kulminerade verkligen nu under Black Week. I december finns nästan bara ströplatser kvar, och den fördelaktiga julledigheten har varit extra eftertraktad, säger Pellvik.

Bokningstrycket märks även för vintermånaderna. Januari–mars har redan nu 15 procent fler inbokade resenärer, där sportloven i februari är den mest bokade perioden. Störst ökning ser Ving på resor till Cypern, Egypten, Teneriffa och Kap Verde, medan Gran Canaria fortfarande är den största destinationen.

– Skolloven är som vanligt det som bokas upp snabbast, men den som kan resa under andra perioder kan både hitta lägre priser och större valfrihet. Prisjägare och de som kan vara flexibla rekommenderas att titta på resor före och efter skolloven. Historiskt sett är januari en fördelaktig månad, säger Pellvik.

En tydlig trend är också att fler upptäcker för- och eftersäsong. Det har bland annat lett till att Ving förlängde säsongen till Cypern i höstas och även erbjuder resor dit redan i mars.

Under Black Week varierade rabatterna mellan 500 kronor per bokning för cityresor och upp till 2 000 kronor per bokning för utvalda sommarresor.

– För oss är det mycket värdefullt att få en solid grund med tidiga bokningar, särskilt på våra egna Sunwing-, Sunprime- och OBC-hotell. Det ger trygghet att vi ligger i linje med våra säljmål – i år över målen för sommaren, säger Pellvik.

När det gäller marknadsföringskostnader för Black Week menar Ving att det inte har varit dyrt. Kampanjen har framför allt genomförts i egna kanaler, tydligt riktad mot kunderna. – Vi har extremt högt kapacitetsutnyttjande, runt 98–99 procent, så tidiga bokningar är oerhört viktiga. Dessutom köper kunderna ofta tillvalsprodukter som måltidspaket, spa, tax-free och Lollo & Bernie-aktiviteter, på ett helt annat sätt än sista minuten-kunder.

Av de Black Week-bokningar som gjordes använde 4 procent Vings finansieringslösningar. En del kunder kan också ha använt kredit via Visa eller Mastercard, men det går inte att se i systemet.

Även Vings systerföretag Globetrotter hade Black Week-erbjudanden, främst från internationella kryssningsbolag. Till och med exklusiva rederier som Silversea och Explora Cruises deltog och erbjöd förmånliga priser.