Annons:

Premium Foto: Pixabay

EU-bråk stoppar nya handbagageregler – ingenting förändras

Förhandlingarna om nya regler för handbagage och ersättning vid flygförseningar har brutit samman i Bryssel. Därmed dröjer den stora reform av EU:s passagerarrättigheter som skulle ge tydligare och starkare regler för flygresenärer – och mer förutsägbara kostnader för flygbolagen.

Reformen, som EU-kommissionen lade fram redan 2023, har under våren och sommaren 2025 varit föremål för intensiva förhandlingar mellan Europaparlamentet och medlemsländerna. Nu har oenigheten blivit så stor att samtalen avbrutits. Det rapporterar bland annat TT.

Kärnfrågorna är två:

1. Gratis handbagage
Parlamentet vill lagstifta om att alla passagerare ska ha rätt att utan kostnad ta med både ett personligt föremål och ett mindre handbagage i kabinen, med en övre gräns på 7 kilo och totalt 100 centimeter.
Medlemsländerna – stödda av flera flygbolag – säger nej. De vill bara garantera gratis medtag av ett “personligt föremål”, vilket skulle ge bolagen fortsatt rätt att ta betalt för vanlig kabinväska.

2. När ersättning ska betalas ut
I dag har resenärer rätt till kompensation vid minst tre timmars försening.
Här vill Europaparlamentet behålla dagens regler, medan medlemsländerna driver på för en kraftig höjning: fyra timmar på korta och medellånga resor, och sex timmar på långdistans.
Ett sådant skifte skulle drastiskt minska antalet ersättningsfall – något flygbolagen länge lobbat för.

Oenigheten gör att inga nya regler kan klubbas. Den belgiska rådsordföranden hade hoppats nå en uppgörelse före årsskiftet, men efter senaste rundan av trepartssamtal har processen stannat av.

För resenärer innebär stoppet att ingenting förändras. Dagens regelverk, EU 261/2004, fortsätter gälla – inklusive tre timmars försening som gräns för ersättning och flygbolagens rätt att ta betalt för handbagage.

För flygbolag innebär dödläget att nuvarande affärsmodeller består. Avgifter för kabinväskor, en viktig intäktspost i lågkostnadssegmentet, kan fortsätta användas som i dag.

– Vi hoppas att det går att nå en överenskommelse som är rimlig och realistisk för både resenärer och flygbolag. Inget flygbolag vill ha en försening eller ställa in flyg eftersom det leder till missnöjda passagerare och innebär stora kostnader. Men väder, strejk och annat oförutsett kan orsaka störningar i flygtrafiken och då behövs ett regelverk som är bra för passagerarna men som även tar hänsyn till flygbolagen och vad som är möjliga åtgärder om ett flyg är försenat eller måste ställas in, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.

Undersökningar visar att resenärer föredrar att komma fram lite senare, snarare än att få en kompensation.

– Det är viktigt att ge flygbolagen möjlighet att kunna vidta åtgärder för att minimera konsekvenserna för passagerarna. 

– Vad gäller handbagage så ingår det redan ett gratis handbagage ombord inom EU. Att det ska ingå två gratis handbagage är fysiskt omöjligt eftersom de flesta flygplan som trafikeras i Europa rymmer cirka 80 kabinväskor. Allas väskor skulle inte få plats. Det skulle leda till dyrare flygbiljetter. Det är bättre att resenärer kan påverka priset på flygbiljetten beroende på hur mycket bagage de behöver ta med, säger Charlotte Holmbergh.

För konsumenter och resebranschen betyder det fortsatt osäkerhet – i synnerhet eftersom många aktörer hoppades på ett tydligare, harmoniserat regelverk som hade kunnat minska konflikter vid förseningar och inställda avgångar.

Konsumentorganisationer i EU uttrycker samtidigt oro för att reformen, i den form medlemsländerna drivit, skulle ha inneburit en försämring snarare än en förstärkning av resenärers rättigheter.

Det är oklart när – eller om – förhandlingarna återupptas. Även om ett nytt kompromissförslag skulle läggas fram krävs att både parlamentet och minst 15 medlemsländer ställer sig bakom det. I dagsläget är avståndet mellan parterna stort.