Med dagens lansering tar SAS upp konkurrensen med de stora charterbolagen. Bolaget har förberett satsningen under året, men inte velat avslöja några detaljer.
På den nya SAS-sajten kan resenären välja lämpliga SAS-flyg och på destinationen välja på utvalda hotell. Tillgängliga tillval presenteras som separata poster, men ingår i paketet och tas med i det samlade priset, vilket Insidefly var först att rapportera om. Inget pressmeddelande har skickats ut från SAS.
Genom att bredda sitt utbud ökar möjligheten att tjäna in eller spendera sina bonuspoäng och kunderna knyts hårdare till bolaget.
Bokningssystemet drivs av TripX, men kundservicen ska skötas av SAS Holidays. Om efterfrågan motsvarar bolagets förväntningar kommer SAS att skala upp erbjudandet med fler hotell och tillvalsmöjligheter.
När affärsresandet inte återhämtat sig efter pandemin medan reslusten vuxit hos fritidsresenärer är det naturligt att de traditionella flygbolagen sneglar mot paketresor. Norwegian och Ryanair, två av SAS värsta konkurrenter, har redan paketkoncept.
SAS har länge av ekonomiskt tvång dragit sig för riskfyllda affärer vid sidan av kärnverksamheten. Det är 20 år sedan bolaget lade ner lågprissatsningen i Snowflake och sedan sålde hotellen som Jan Carlzon köpt på bolaget. Det skämtas fortfarande i SAS om att ”vi skulle behållit hotellen och sålt flygbolaget”.
Texten uppdateras.