Satsningen är ett strategiskt steg för att ta större plats i den snabbt växande fritidsmarknaden.
– SAS Holidays är ett naturligt nästa steg i vår ambition att vara förstahandsvalet för både flyg och semester. Vi skapar ett mer heltäckande erbjudande med kvalitetssäkrade paket, EuroBonus-förmåner och konkurrenskraftiga priser, säger Aron Backström, VP Product & Loyalty på SAS.
SAS Holidays omfattar nästan hela bolagets linjenät. Paketresor som bokas via tjänsten ger Eurobonus-poäng på hela paketet – utöver de poäng som ges för själva flyget – samt 50 procent Level-poäng. Silver-, Gold- och Diamond-medlemmar får dessutom sina vanliga förmåner som lounge, bagage och sittplatsval.
Reaktionerna från branschen är försiktigt positiva.
– SAS satsning på SAS Holidays är ett intressant och i viss mån naturligt steg, särskilt med tanke på hur många flygbolag i Europa redan har integrerat paketresor i sitt erbjudande. Det finns definitivt potential men också tydliga krav för att lyckas, säger Martina Krantz, kommunikationschef för Apollo.
Kommer de att lyckas?
– Det beror på hur väl de lyckas utnyttja sitt starka varumärke och sitt stora kundunderlag. SAS har en unik position med Eurobonus-basen, sitt nätverk och sin kännedom på den skandinaviska marknaden. Om dessa tillgångar används på rätt sätt kan SAS Holidays absolut bli ett konkurrenskraftigt alternativ.
Claes Pellvik, kommunikationschef för Ving, ser vissa utmaningar för satsningen:
– Alltid spännande med en ny aktör, det gör att vi håller oss på tå. Det jag tror kommer vara en viktig faktor är ett brett urval av hotell, nu verkar det mest vara 4- och 5-stjärniga hotell och som vid en hastig anblick ser rätt dyra ut, säger han.
– Som världens ledande vertikalt integrerade semesterresegrupp ser vi, precis som SAS, att det finns ett ökat intresse för integrerad semesterreseprodukt. Norwegian lanserade ’Holidays’ för ett par år sedan och nu gör SAS detsamma. British Airways har en liknande produkt i Storbritannien. Det blir spännande att följa hur SAS väljer att utveckla och investera i detta framöver, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI Norden.
Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian är lite mer kortfattad:
– Vi önskar bara dem lycka till!
Produkterna till SAS Holidays tas fram i samarbete med TripX Travel, som också står för paketreselagen och kundskyddet. Utbudet består av ett kuraterat men brett urval av hotell både i SAS-destinationer och i närliggande regioner, med allt från weekendresor till längre familjesemestrar.
Aron Backström lyfter att konceptet ska förenkla hela bokningsupplevelsen:
– Vi samlar allt på ett ställe och kombinerar SAS punktlighet med flexibla hotellval. Det ger en ny nivå av bekvämlighet och trygghet för våra kunder.
SAS Holidays kan bokas från samtliga europeiska försäljningsmarknader och kommer att marknadsföras under devisen: ”There’s holidays. And there’s SAS Holidays.”