Men redan i inledningen fick många i publiken en liten chock: seminariet bildsattes från scenen med – ja, du läste rätt – en bild från Norge.
Visst, vårt grannland är vackert, men kanske inte exakt det man väntar sig på ett svenskt seminarium om svensk besöksnäring. Många undrade nog stilla hur högt turismen faktiskt rankas hos SKR när man missar just det där lilla, lilla: att visa upp Sverige.
Och det är kanske inte helt taget ur luften. Enligt uppgift till Travel News deklarerade en av SKR:s chefsekonomer för några år sedan från samma scen att turister i princip bara är en kostnad för kommunerna. “Det är bara invånare som bidrar finansiellt till kommuners budget”, hette det då.
Ett uttalande som lät ungefär som en mild tillrättavisning av alla i branschen som försöker få fart på svensk turism.
Man kan ju undra: påverkar den inställningen Sveriges möjligheter att faktiskt utveckla sin turism?
I publiken fanns allt från förtroendevalda till tjänstepersoner med ansvar för näringslivsutveckling, samhällsplanering, turism och hållbarhet. Dessutom destinationsbolag, turistorganisationer, myndigheter, departement, riksdags- och regeringsrepresentanter samt forskare och experter. Med andra ord: alla som behövs för att Sverige ska kunna glänsa lite mer i besöksnäringens värld.