SAS bekräftar att en strejk bland delar av bolagets kabinpersonal i Storbritannien, anställda via SAS Connect, nu har inletts efter att parterna inte lyckats enas om ett nytt avtal.
Som Travel News tidigare rapporterat har konflikten pågått under en längre tid och rör villkoren för den kabinpersonal som är anställd i SAS Connects brittiska verksamhet. Förhandlingarna har förts parallellt med en intensiv reseperiod, där jul- och nyårshelgerna traditionellt innebär hög belastning för flygtrafiken.
Enligt SAS påverkar strejken i nuläget fyra planerade inställda avgångar inom bolagets totala trafikprogram under tisdagen. Flygbolaget uppger att högsta prioritet är att ta hand om resenärerna och att i möjligaste mån begränsa störningarna.
– Vi beklagar de olägenheter som strejken orsakar för både passagerare och medarbetare och gör allt vi kan för att hitta alternativa lösningar under denna intensiva reseperiod, uppger SAS i ett uttalande.
SAS betonar samtidigt att varje störning är oönskad och särskilt olycklig under julhelgen, och att bolaget fortsatt är engagerat i dialogen för att nå en ansvarsfull och långsiktigt hållbar lösning.