Enligt Ryanair bekräftar beslutet i praktiken bolagets nuvarande distributionsavtal med online-resebyråer och fysiska resebyråer, som ska säkerställa pristransparens för konsumenterna och tillgång till de lägsta kampanjpriserna via ryanair.com. Samtidigt anklagar bolaget AGCM för att bortse från domstolens tidigare utslag och för att på felaktiga grunder hävda att Ryanair har en dominerande ställning på den italienska flygmarknaden.
Ryanair pekar på att bolagets marknadsandel i Italien uppgår till drygt 30 procent och menar att konkurrensmyndigheten har definierat marknaden på ett sätt som utesluter både långdistansflyg och alternativa transportmedel som tåg, buss, färja och bil.
Bakgrunden till ärendet är Ryanairs långvariga strategi att sälja biljetter direkt till konsumenter via den egna webbplatsen. Denna modell slogs fast av Milanos domstol i januari 2024 som konsumentvänlig, eftersom den minskar mellanhänder och bidrar till lägre priser. Enligt Ryanair har konkurrensmyndighetens beslut tillkommit efter påtryckningar från en spansk online-resebyrå och ett mindre antal traditionella resebyråer i Italien.
Ryanairs vd Michael O’Leary är starkt kritisk till beslutet och menar att myndigheten sätter sig över domstolsväsendet.
– Ryanair har i decennier arbetat för transparent prissättning och låga flygpriser. Vår direkta distributionsmodell har gjort det möjligt att eliminera onödiga kostnader och föra besparingarna vidare till konsumenterna, säger han i ett uttalande.
Enligt O’Leary riskerar beslutet att underminera både konsumentskyddet och konkurrenslagstiftningen i Italien. Ryanair uppger sig vara övertygat om att både beslutet och den utdömda boten kommer att upphävas i domstol.