Efter flera varningssignaler under sommaren uppger styrelsen att arbetet med att förändra kostnadsstrukturen – bland annat löner och anställningsvillkor – inte har lyckats. Målet har varit att göra verksamheten attraktiv för nya investerare, men enligt styrelsen har förhandlingarna inte lett till någon slutlig överenskommelse.
I det interna brevet, som norska DN tagit del av, hänvisas till en potentiell investerare som krävt förändringar i arbetsvillkor och lönebild för att flygskolan ska bli konkurrenskraftig. Dessa krav har dock inte resulterat i ett avtal.
Pilot Flight Academy har haft ekonomiska problem under flera år. Redan i somras stod det klart att bolagets egna kapital var förbrukat efter återkommande förluster. Samtidigt lämnade dåvarande vd Mikael Eriksson sin tjänst, tillsammans med ytterligare tre styrelseledamöter.
För tre år sedan fick flygskolan nya ägare med Espen Høiby i spetsen. Så sent som i somras uppgav Høiby att verksamheten visade tecken på förbättring och att ny kapitaltillförsel var på väg. Nu står det klart att planerna inte har kunnat genomföras. Høiby har inte kommenterat situationen.
Till DN bekräftar tillförordnad vd och styrelseordförande Henriette Møller Nielsen att studenter och personal har informerats.
– I nuläget har det inte varit möjligt att slutföra en överenskommelse med ny investerare. Därför ser styrelsen, som läget är nu, tyvärr inget annat alternativ än att ansöka om konkurs, skriver hon.
Styrelsen väntas fatta ett slutgiltigt beslut vid ett möte på söndag. Ytterligare kommentarer lämnas först därefter.
Pilot Flight Academy ägs sedan 2022 av en ägargrupp med koppling till AAP Aviation, tidigare OSM Aviation. Bland ägarna finns bland annat Adolfsen-bröderna Kristian och Roger Adolfsen via Hospitality Invest, som tillsammans äger 27 procent av flygskolan. Även Widerøe är delägare med cirka 10 procent.