Annons:

Premium Leif Holmkvist, Linda Iliste och Per Lindvall.

Årets mest lästa krönikor på Travel News – makt, pengar och transportkaos

Fossilreklam, flygplatskriser, tåg som aldrig går i tid och lyxresor som ny statussymbol. I årets mest lästa krönikor på Travel News har våra skribenter granskat makt, miljardaffärer och branschens mest omdebatterade vägval – med Arlanda, flyget och resenären i centrum.

Om det är lagligt att sälja – ska det vara lagligt att marknadsföra

Stockholms stad förbjuder fossil reklam på sina annonsytor. Väldigt oklart vad de menar med det, skriver Travel News Leif Holmkvist i en kommentar.

Publicerad: 2025-10-09
Läs hela krönikan här>>

Han förlorade miljarder på Swedavia – nu ska han rädda SJ

”I Indien var det lökpriset, lysfotogenet och tågens punktlighet som avgjorde valet 1980. I Sverige räcker det med att tågen ska gå i tid – ändå känns det lika avlägset som heliga kor på rälsen i Delhi. Nu tar SJ:s styrelse till sitt kanske mest kreativa grepp hittills: man byter en erfaren kvinna mot en ’hungrig’ man som hunnit fylla 58.” Det skriver Travel News Leif Holmkvist i en kommentar.

Publicerad: 2025-08-25
Läs hela krönikan här>>

”14 miljarder i skuld, 0,8 procents avkastning – Swedavia fast i lyxfällan”

Swedavias stora lån äter upp första halvårets lilla rörelsevinst. Antalet passagerare står still, bolaget har höjt priserna och ökat nettoskulden till 14 miljarder kronor. Det skriver Leif Holmkvist i en kommentar.

Publicerad: 2025-07-17
Läs hela krönikan här>>

Lyxresan har blivit vår tids statussymbol – men vad betyder det för branschen?

Konsumtionen av traditionella lyxvaror tappar fart. Samtidigt har lyxresan blivit vår tids statusmarkör – men är all lyx samma lyx? Krönika av Linda Iliste.

Publicerad: 2025-11-05
Läs hela krönikan här>>

SAS storaffär marginaliserar Arlanda – ännu mer

Att SAS, trots sin svaga balansräkning, lyckas genomföra en storbeställning av flygplan från Embraer för minst 37 miljarder kronor visar att bolaget har gått in i ett mer offensivt skede. För Sverige innebär affären dock att Arlanda blir än mer marginaliserat. Det skriver Per Lindvall i en analys.

Publicerad: 2025-07-01
Läs hela krönikan här>>

40 miljoner möjliga resenärer – men hur de ska komma fram?

Utredaren Peter Norman har lagt fram 79 förslag för att rädda Arlanda – från tågkaos och trafikstockningar till bussfiler och trängselskatter. Men medan Wallenberg och SAS ropar på en räddningsplan, är den grundläggande frågan fortfarande olöst: hur tar vi oss smidigt och billigt till Sveriges största flygplats? Travel News Leif Holmkvist håller sig för pannan.

Publicerad: 2025-06-02
Läs hela krönikan här>>

Nästa års trend är oftast förra årets skåpmat

Trendrapporternas tid är nu! Men varför förpackas gamla beteenden som nyheter varje år – trots att vi vet att ingenting förändras efter kalendern? Krönika av Linda Iliste.

Publicerad: 2025-10-24
Läs hela krönikan här>>

Därför var det nödvändigt för Braathens att kapa charterbenet

Per G Braathen har kämpat för svenskt flyg till vägs ände. Troligen nådde han den redan för fem år sedan. Han vill så väl, men inte ens en rika norrmän kan sponsra en förlustbransch i evighet. Det skriver Travel News Leif Holmkvist i en kommentar.

Publicerad: 2025-09-30
Läs hela krönikan här>>

Scandic Hotels snuvar Pandox på konfekten

Scandic Hotels och hotellfastighetsägaren Pandox hör till ett av börsens mera symbiotiska förhållanden. Att döma av bolagens historiska kursutveckling så ser det ut som om Scandic Hotels har dragit ett längre strå än kapitaltunga Pandox. Det skriver Per Lindvall i en analys.

Publicerad: 2025-11-13
Läs hela krönikan här>>

Från IBM till shoppingvagn: Flygets största teknikskifte på 50 år

Ett nytt system håller på att ersätta flygets föråldrade bokningslogik – och det kan förändra hela affärsmodellen, skriver Linda Iliste i en kommentar.

Publicerad: 2025-08-31
Läs hela krönikan här>>

Relaterade artiklar