Skatten är en del av Hawaiis så kallade Green Fee och innebär ett totalt påslag på upp till 14 procent för turister. För kryssningsresenärer gäller skatten den del av kryssningspriset som motsvarar den tid fartyget befinner sig i Hawaiis hamnar och territorialvatten. Det rapporterar AP.
Branschorganisationen Cruise Lines International Association (CLIA) har tillsammans med flera företag stämt delstaten och menar att skatten i praktiken är en avgift för tillträde till hamnarna, något som enligt konstitutionen endast den federala kongressen har rätt att införa. Kryssningsbolagen har också varnat för att högre kostnader kan minska efterfrågan och slå mot Hawaiis viktiga turistnäring.
Domaren valde dock att avslå begäran om att stoppa lagen innan den träder i kraft, vilket gör att Hawaii kan gå vidare med planerna medan den juridiska processen fortsätter. Lagen väntas börja tillämpas från och med 2026, om inga nya rättsliga hinder uppstår.
Skatten är en utvidgning av Hawaiis befintliga turistskatt på boenden och förväntas enligt delstatens beräkningar generera nära 100 miljoner dollar årligen, motsvarande omkring en miljard kronor. Intäkterna ska öronmärkas för klimat- och miljöåtgärder, bland annat för att motverka stranderosion, skydda kustlinjer och förebygga skogsbränder – problem som blivit allt mer påtagliga i takt med ett varmare klimat.
Trots kritiken står delstaten fast vid att turismen måste bidra mer till att finansiera de klimatåtgärder som krävs för att skydda öarnas natur och infrastruktur. För kryssningsresenärer innebär beslutet att resor till Hawaii sannolikt blir dyrare de kommande åren – i takt med att klimatkostnader i allt större utsträckning byggs in i resepriset.